Løgne..

Kære BB 🙂

Jeg er en pige på 14 år. Da jeg var 9, blev mine forældre skilt. Siden har alting bare gået ned af bakke. Da jeg blev 11 flyttede jeg skole, hvilket var fantastisk! Jeg lider af tillid problemer, da mine forældre og tætte venner har løjet overfor mig.

Før sommerferien (i 2014) mødte jeg den her vildt søde fyr, som er 2,5 år ældre end mig. Mine veninde fik selvfølgelig af vide at jeg havde mødt ham, og at vi skrev sammen. Vi endte med at blive kærester. Jeg var dybt forelsket i ham efter kun en måned.

Vi har væk fra hinanden i 4 uger, vi skrev sammen hver dag, og jeg savnede ham helt vildt. Da jeg kom hjem, og vi mødtes fortalte han, at han havde kysset med en anden, imens vi havde været væk fra hinanden. Har ikke rigtig stolet på ham siden. Alligevel fordi jeg var bange for at være alene, tilgav jeg ham.

Vi havde planlagt at vi skulle sove sammen, da alt fungerede igen. Han fik lov af sine forældre, til at vi kunne sove sammen, hvis mine forældre også var okay med det. Der sagde vi, så at de var okay med det. Mine forældre vidste ikke at jeg var kærester med ham, de vidste ikke engang, at han fandtes. Han fik så dårlig samvittighed, at han syntes at jeg skulle fortælle min mor om ham/os. Det gjorde jeg så. Jeg gjorde alt for ham.

Min mor ville ikke have, jeg var sammen med ham. Hende og min far tog en kæmpe lang snak med mig omkring ham og sådan. De tvang mig til at slå op. Jeg blev ved med at se ham.
Tilsidst endte jeg med at slå op. Hvis jeg ikke havde gjort det, havde han.

Vi havde ikke sex på noget tidspunkt, imens vi var kærester, da vi jo godt vidste at det ikke var lovligt. Det var vi så haft siden. Et par gange endda. Vi er ikke sammen igen da vi begge godt ved at det ikke vil fungere, vi falder bare ned i et hul når vi mødes. Og jeg kan ikke sige nej.

Her er problemet så:

Han tror det var ham der tog på mødom, hvilket det ikke var. Han var heller ikke den første jeg havde sex med. Men den 3. Føler ikke han fortjener at vide det. Men det gør mine veninder. Det ved slet ikke at jeg ikke er jomfru. Jeg har ikke turde at sige det til dem.

Mine forældre ved det selvfølgelig ikke! Jeg har løjet og løjet og løjet. Kun fordi jeg mente, at jeg var voksen nok til at kunne håndtere det. Det kan jeg ikke.

Nu har jeg vildt dårlig samvittighed over at have løjet, det er bare for sent at fortælle sandheden, når jeg har løjet så meget overfor, ja alle jeg kender. Hvad gør jeg? Føler ikke jeg kan fortælle dem det nu.

Hvad hvis de så ikke gider mig mere? Jeg er SÅ forvirret over det hele! Ved slet ikke hvordan jeg kunne få mig slev til at lyve i første omgang 🙁

Håber at I kan give mig et godt råd til hvordan jeg kommer ud at det her rod..

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit utrolig ærlige brev. Jeg håber, at jeg med mit svar måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan stille op, så du ikke længere skal gå alene med følelsen af, at du ikke har været ærlig over for dine nærmeste.

Når jeg læser dit brev, lyder det til, at det især er det med din tidligere kæreste og det med, at du ikke længere er jomfru, der går dig allermest på – du er med andre ord ked af, at du ikke har fortalt sandheden. Er det mon rigtig forstået?

Hvis ja, kan jeg sagtens forstå, at du har brug for at dele sandheden med nogle, men jeg håber også, at du ved, at du aldrig nogensinde er ”tvunget” til at fortælle andre noget, som du ikke har lyst til. Det er ikke lig med, at man ikke er ærlig! Men omvendt ved jeg også, at det kan være enormt hårdt at gå alene med en ”hemmelighed” – og de fleste gange vil det føles som en lettelse at få det sagt, ligegyldigt hvad andre ender med at tænke om det.

Jeg synes derfor, at du skal tage en snak med dine veninder- måske den af dine veninder du har det bedst med, for det lyder til, at du har brug for, at de kender sandheden om, at du ikke længere er jomfru. Når man skal fortælle andre en hemmelighed, som man ikke tidligere har delt med nogen, er det rigtig vigtigt, at man finder en god måde at få det sagt.

Da jeg læste dit brev, blev jeg meget rørt. Især over den dek, hvor du fortæller, at du ”har vildt dårlig samvittighed”. Jeg er ikke enig i, at det er for sent at fortælle sandheden – det er det aldrig! Sandheden skal fortælles, når man selv er klar! Hvis du har mod på det, kunne du eventuelt forberede dine veninder lidt og måske fortælle dem, at der er noget, som du ikke har været helt ærlig omkring. At du har noget, som du rigtig gerne vil dele med dem - noget du er klar til at dele nu, fordi de betyder så meget for dig. Hvis det er lidt vanskeligt at få sagt højt, kan du eventuelt vise dem det brev, som du har sendt til brevkassen?! Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at du rigtig gerne vil dine veninder – og at de betyder rigtig meget for dig.

Du kan aldrig vide, hvordan dine veninder vil reagere, men forhåbentlig vil de i sidste ende sætte pris på, at du har delt det med dem – og måske også være lidt kede af, at du så længe har gået alene med det.. Hvis du har mod på det, så synes jeg, du skal lette dit hjerte og fortælle dem, at du ikke længere er jomfru. Det gør dig ikke til en dårligere veninde. Tvært imod viser det, at du er villig til at fortælle dem noget, som du egentlig bare kunne lade vær med.. det viser i den grad, at du har stor tillid til dine veninder – og hvis de er nogle gode veninder, så accepterer og modtager de også din "undskyldning".

I forhold til dine forældre så må du vurdere, om du har lyst til eller brug for at fortælle dem om dit forhold til din ekskæreste. Det lyder ikke til, at det gik så godt, da du talte med dem om det tidligere.. Hvis ikke du vælger at tale med dem nu, så kan du måske bruge erfaringerne i fremtiden. Med andre ord skal du huske, hvordan du har haft det med at holde noget skjult for dem. Det kan du bruge fremadrettet, så du minder dig selv om, hvor vigtigt det er at være ærlig over for dem, der betyder mest for dig..

Afslutningsvis vil jeg kort råde dig til, at du passer rigtig godt på dig selv og husker at mærke efter, hvor dine grænser går. Måske skal du overveje, om det er en god ide for dig at ses med din ekskæreste, nu hvor du selv skriver, at du I falder ned i et hul samtidig med, at du også skriver ”at han ikke fortjener at vide sandheden om dig”. Derfor synes jeg, at du skal overveje, hvad du får ud af at ses med ham? Det er selvfølgelig en beslutning, som du selv skal træffe, men det skader ikke at revurdere jeres "venskab" - hvad får du ud af at ses med ham og om du har det godt med det?!

Jeg håber, du har fået lidt inspiration til, hvad du måske kan stille op, så du ikke længere skal føle, at du ikke er ærlig over for dine nærmeste. Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.