Brev
Lidt ked af det
Kære børnebrevkassen.
Jeg går nogen gange rundt og er lidt ked af det.
For 3 måneder siden slog jeg op med min kæreste. Men det er ik så meget det der er galt. Efter vi slog op valgte vi og være venner. Bedste venner faktisk. Men pludselig der begyndte han at hade mig. Jeg havde ikke engang gjort ham noget.
Han har også spurgt mig inde på appen ask hvorfor jeg er så luder agtig og kaldt mig slidt so. Han har også kaldt mig luder, billig og klam.
Jeg ved ikke om jeg kan klare det her længere. Jeg har valgt ikke og sige noget om det her til mine forældre da jeg ved at de vil tage fat i ham.
Jeg har ikke lyst til at være så ond overfor ham som han er overfor mig. Jeg har altid beskyttet ham mod dem og det vil jeg blive ved med.
Men hvad skal jeg gøre? Skal jeg sige noget til ham? Er han jaloux? Vil han have mig tilbage?
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og derfor har jeg brug for jeres hjælp.
Hilsen den kede af det pige. 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Lad mig først og fremmest sige, at du er et helt utroligt stort menneske når du skriver "Jeg har ikke lyst til at være så ond overfor ham som han er overfor mig". Jeg bliver nysgerrig på, hvor dette overskud kommer fra? Det udviser en stor rummelighed overfor hans ubehageligeheder, hvor kommer den rumelighed fra? Har du altid været fyldt med sådan et overskud? Har du nogen omkring dig som også udviser dig så stor rummelighed? Måske nogen som du kan tale med i denne situation? Du skriver, at du ikke vil fortælle dine forældre om det, fordi så vil de handle og tage fat i ham. Kunne man forestille, at hvis du talte med dem om det, men samtidig også om, at du helst ikke ser at de tager fat i ham, selvom det måske ville være det de helst ville. Eller kunne der være nogen andre, som du kunne fortælle det til? Eller vise dit brev til? En god veninde? En lærer? Det er tit rigtig vigtigt at tale med nogen om noget så alvorligt som det du bliver udsat for. Det skal man ikke gå alene med !
Jeg kan forestille mig, at det har krævet meget mod at skrive dit brev? Har jeg mon ret i det? Det du fortæller er rigtig alvorligt og jeg kan virkelig godt forstå, at du er påvirket af det. Jeg vil påstå at næsten alle bestemt ville være påvirket af sådanne oplevelser og angreb på ens person som det er at blive kaldt sådanne ting og så endda på Ask! Det fylder meget i dig og jeg tænker at det måske især  fylder fordi, at du ikke har en logisk forklaring på, hvad det er der sker og hvorfor han er begyndt at gøre som han gør. Kan du genkende det?
Hvor lang tid har det stået på, at din ekskæreste har skrevet de ubehagelige ting på Ask? Ved du om der måske er sket noget i hans liv da det begyndte? Måske noget som ikke en gang har noget direkte med dig at gøre måske? Men så er det måske bare gået ud over dig, fordi du måske har såret ham? Du fortæller at I faktisk til at starte med blev bedste venner efter du slog op med ham? Hvis du føler at der måske stadig er noget af det venskab tilbage, så kunne du  måske tale ærligt med ham, hvorfor han gør som han gør? Og selvom du ikke vil gøre mod ham som han gør mod dig, så kunne man måske godt bede om en forklaring på hans opførsel? Og også ærligt indrømme og forklare hvor stor en indvirkning det har på dig og dit liv. Men måske også gøre ham opmærksom på din undren over, at du altid har tage vare på ham og beskyttet ham og hvorfor øgr han så mod dig som han gør? På den måde kan han måske få øjnene op for, at det altså er rigtig alvorligt og dybt ubehageligt for dig? Jeg tænker også lidt på, om der mon kan ligge en forklaring i jeres brud? Hvorfor slog du op? Var der noget dengang, som han måske først - på en rigtig dum måde desværre, får reageret på nu på bagefter?
Vi har fået en del henvendelser fra andre børn og unge, der er kede af det og utrygge over ting, der er blevet skrevet om dem på Ask.fm. Jeg vil opfordre dig sammen med dine forældre at gå ind på vores hjemmeside www.bornsvilkar.dk og under temaer: børn og medier kan I sammen læse om Ask.fm. Vi opfordrer til at dine forældre i samarbejde med dig sletter app´en ask.fm, da man let kommer til at føle sig utryg og mobbet, ligesom du beskriver. Og da du selv understreger du ikke ønsker at være ond overfor ham, kan det måske være en løsning at holde dig fra dette medie, hvad tænker du om det jeg skriver?
Det kan også være en ide at tale med en lærer du er tryg ved om det du har oplevet og hvordan det påvirker dig. Jeg tænker det kan være en god ide at læreren, uden at nævne dit navn, tager en snak med hele klassen om Ask.fm, det tror jeg vil være til stor gavn både for dig, men også for hele klassen, for jeg er sikker på, du ikke er den eneste der er ked af ting, de har læst derinde. Håber du vil overveje dette?
Sikke en masse spørgsmål jeg fik stillet dig. Jeg håber de kan være med til at sætte nogle tanker i gang hos dig, som kan hjælpe dig i den svære situation. Jeg vil også huske dig på, at du er meget velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar til at lytte og måske kan I sammen nå endnu længere.
Jeg håber rigtig meget, at det hele løser sig på en god måde og du vil komme 'ud på den anden side' stærkere - svære oplevelser kan virke rigtig voldsomme og næsten endeløse når man er midt i dem, men når så det hele forhåbentlig er blevet bedre, så viser det sig, at man er en erfaring rigere og faktisk også stærkere.
Kærlig hilsen Børnetelefonen