Brev
Lide den samme
Hej
Jeg er en pige på 12 år.
Her for ca. 2 måneder siden begyndte jeg at spille stikbold med mine veninder. Drengene fra min klasse ville så også være med. Lige siden har vi spillet stikbild hver eneste dag. Jeg begyndte at syntes at en af drengene var søde. Da jeg så fortalte det til mine veninder begyndte de at drille på den søde måde. Ligesom når man siger ” nååårrhhhh i passer mega godt sammen” og sådan noget. Så da vi fik nye grupper i madkunstskab kom min bedste veninde sammen med drengen (lad os kalde drengen Jonathan). Så da min veninde, Jonathan og to andre lavede mad, begyndte de at flippe af grin. Det var den første gang i hele mit liv jeg blev jaloux. Jeg har Aldrig prøvet at være jaloux. Jeg ville være den han grinte med. Det var så også en tung jalousi. Det var virkelig ikke noget jeg havde prøvet før. Så spurgte jeg min veninde for sjov om hun synes at Jonathan var sød. Hun sagde ja, begyndte at grine, hun ville vide mere om ham. Jeg føker bare jeg blev lidt knust. Hun ved jo godt at jeg kan lide ham.
Kh. Første jalousi pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev herind til BørneTelefonen. Ja, det med at man syntes en dreng er sød, bringer en del følelser med sig, både de dejlige og de ikke så rare, som jalousi.
Jeg kan godt forstå du gerne vil være den han griner med.
Jalousi er en meget stærk følelse, og når du ikke har mærket den før. Når man er jaloux digter man ofte en historie inde i hovedet, om hvem drengen bedst kan lide, og selvom drengen måske bare har det normalt sjovt med en klassekammerat. Måske kan du lave en aftale med dig selv, at næste gang du mærker følelsen af jalousi, at du siger til dig selv, at jalousien kun foregår inde i dit hoved.
Måske har du lyst til at tænke lidt over, hvad du gerne vil at snakke med drengen om, hvis I pludselig var alene sammen? Det kan være lidt skræmmende at tænke på, men måske er det en måde at lære ham at kende på, og han kan lære dig at kende, hvad tænker du om det?
Måske har du lyst til at spørge ham om noget fra hans liv, om hans familie eller hvis du kender til hans andre aktiviteter. Så I kan lære hinanden bedre at kende.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen