Brev
Lederen
Kære Børnetelefon
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg er spejder i en mindre kreds, hvor vi tager på lejre med andre kredse.
Jeg er en pige, med mange ældre venner, hvor mine venner ca. er 16+, når vi er på lejre.
Mit problem er, at: på en af lejrene mødte jeg en leder, han er super flink og en god ven. (Kalder ham ven, da han er 19 ca. på alder med mange af mine venner)
Men han vil gerne være mere end venner! Har prøvet, at forklare ham, at jeg kun ser ham som ven og ikke mere.
Jeg skal snart på lejr med ham igen, hvor han har skrevet til flere af mine venner, at han gerne vil have sex med mig, senere har han også skrevet det til mig.
Jeg er virkelig nervøs for lejren for, jeg ved virkelig ikke hvad han kan finde på.
Jeg får nogle gange nogle anfald, pga noget hovedpine. Han kan derfor risikere, at få ansvaret for mig og vil virkelig ikke føle mig tryg hvis han skal “passe” på mig, hvis man kan formulere det sådan.
Fra “den nervøse pige”
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det lyder spændende med alle de ting, du laver til spejder. Jeg kan forestille mig, at det er fedt at lære så mange andre at kende, når I er på lejr.
Jeg kan dog godt forstå, at du synes, det er ubehageligt at den ældre leder skriver både til dine venner og dig, at han gerne vil have sex med dig. Det lyder meget grænseoverskridende. Og det virker desværre som om, han ikke vil indse, at du ikke har lyst.
Derfor er ikke noget at sige til, at du bliver nervøs for turen. Jeg synes derfor også, at du skal få talt med ham, inden I skal afsted. Du kunne fx skrive til ham, at du synes, det er meget ubehageligt, at han taler om at have sex med dig. Fortæl ham, at det faktisk er ulovligt for ham, at have sex med dig. Du er nemlig under den seksuelle lavalder. Og han er 19 år og derfor voksen. Han kan derfor blive straffet, hvis I har sex.
Fortæl også nogle voksne om det. Er der fx en ældre spejderleder, du har det rigtig godt med? Jeg synes nemlig, at det er vigtigt, at der er nogle voksne, der ved, at han går og skriver sådan. Og ikke helt respekterer dine grænser. Det skal stoppes. Og det kunne jo også være, at du ikke er den eneste, han opfører sig sådan overfor.
Jeg ved godt, at det nok ikke er så rart at skulle være afvisende og lidt kølig, når man egentlig er afsted på tur for at hygge sig. Men jeg tror, at du bliver nødt til at give lederen lidt den kolde skulder på denne tur. Og derfor ikke være så meget sammen med ham som ven, som du plejer. På den måde vil han sikkert forstå, at du altså mener, at I kun skal være venner.
Tal også med dine veninder, der skal med på lejeren om, hvordan du har det. Så kan I sammen lægge en plan for, hvad du skal gøre, hvis du f.eks. får hovedpine – måske en af dine veninder kan blive hos dig, så du ikke skal være alene med ham lederen. Hvad tænker du om det?
Det er rigtig godt at du er så god til at lytte til dig selv, så du ikke kommer til at gøre noget, du ikke har lyst til. Når det kommer til kærlighed og sex er det nemlig noget, som man aldrig skal presses ud i. Det må du endelig holde fast i.
Jeg håber, du får en rigtig god tur.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen