Brev
Larm og barnlighed
Hej BB
Drengene i min klasse og finder ældre drenge meget mere intrasante
er det mærkeligt
altså dem i min klasse larmer og forstyrre i undervisningen og de er så mega irreterne og barnlige kan de ikke bare tage sig sammen og blive mere modne nej selvføligvskal de lige råbe og skrig
men altså ældre drenge ved bare meget mere om hvordan man skal behandle sin kæreste
men problemet er jo de nogen gang vil noget som man nok selv er lidt for ung til
så er det mærkeligt eller?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Dét, du fortæller om, er helt almindeligt. Du og dine kammerater er i puberteten og gennemgår en kæmpe udvikling, både fysisk og mentalt. Og I udvikler jer i forskelligt tempo.
I den forbindelse taler man ofte om, at piger kommer hurtigere i puberteten end drenge. Det vil sige, at der kan være meget store forskelle på, hvor langt man er. Selv om man går i den samme klasse.
Det kan betyde, at man kan få svært ved at forstå hinanden. Man synes måske, de andre er åndssvage. Og man bliver måske nogle gange selv usikker og føler sig anderledes eller forkert. Sådan kan det føles for både drenge og piger.
Du har sikkert ret i, at ældre drenge ved mere om, hvordan man behandler en kæreste. Det kan være fordi de har prøvet det med at være kærester flere gange – end de yngre drenge!
Du har helt ret i, at der er nogle ting, pigerne skal være opmærksomme på, når de har kærester, der er ældre end dem selv: nemlig at de ældre drenge måske er mere klar til sex, end piger er. Det er vigtigt, at piger tør sige fra. Og at de ikke kommer til at gå med til sex, som de endnu ikke er klar til.
For man har ret til at bestemme over sin egen krop.
Du kan læse meget mere om seksuel lavalder og andre ting på Henvisning: Sexlinien og på www.privatsnak.dk. Der står mange gode ting.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen