Brev
Lang distance forhold
Hej…..
Jeg er en pige 16 år, jeg har en kæreste som jeg er ubeskrivelig glad for og elsker højere end noget andet. Vi fandt hinanden på vores efterskole og vi har snart været sammen i 5 måneder.
Vi har givet hinanden et løfte på at det skal være ham og mig fra nu af og resten af vores liv. Og selvom nogen måske vil sige at det ikke kan lade sig gøre, følelses det her forhold bare mere rigtig end noget andet i verden, denne her dreng for mig til at føle noget jeg aldrig har følt før og han for mig til at føle mig elsket og speciel, og jeg har aldrig elsket nogen højere i verden. Og i de fem måneder vi har været sammen har vi ikke haft et eneste skænderi. Dog har vi ikke været enig om alt, men ikke noget vi ikke har kunne finde ud af og det er umuligt at være enig om alt i denne verden.
Men her kommer mit problem så…… Vi er begge færdig på efterskole og igang med en ungdomsuddannelse, og vi bor 2 timers bil kørsel fra hinanden og da vore forældre ikke har tid til at køre os hver weekend bliver det bus som tager mellem 3 og 4 timer, men vi får det til at fungere.
Mit problem er bare at jeg savner ham så utrolig meget når vi ikke er sammen og bliver tit trist over ikke at kunne være sammen med ham vær dag og det resultere i jeg græder (stortest hver dag). Og jeg vil gerne hele tiden holde kontakt med ham, men holder tit igen med at skrive da jeg er så bange for at han bliver træt af mig, det har jeg snakket med ham om og han har fortalt mig utallige gange at han ikke kan blive træt af mig……
Men jeg er bange. Især også for at miste ham, eller at han finde en bedre end mig, min verden ville seriøst falde sammen hvis han forlod mig. Han er det eneste der lyser min dag op, jeg hader at gå i skole og føler ikke jeg passer ind i min klasse men det er sikkert fordi jeg ikke rigtig kan koncentrer mig om andet en jeg savner ham så meget.
Vi har planer om at flytte sammen når vi bliver 18 så vi har lige halvandet år som skal kører som et lang distance forhold. :'(
Har i nogle tips til et lang distance forhold? For det kunne jeg virkelig godt bruge.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Hvor er det godt, at du har fundet en kæreste som du er så glad for!
Jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært at være væk hinanden i hverdagen og du savner ham. Jeg tænker, det er en god ide at I skriver sammen for at holde kontakten, når I ikke ser hinanden i hverdagen. Det lyder også til, at du roligt kan være tryg ved at skrive når han siger, at han ikke bliver træt af det. Jeg tænker, at det med at skrive til hinanden er meget andreledes fordi I har været vant til, at se hinanden hver dag på efterskolen.
Du skriver, at du savner ham så meget, at du er trist og græder hverdag. Det er store følselser der er i spil hos dig kan komme til at fylde så meget, at du ikke giver plads til at lære din nye klassekammerater at kende. Har du og din kæreste talt om at skype eller facetime med hinanden en eller to gange i løbet af ugen? Måske hver aften, til at begynde med...så kan I glæde jer til det og få ro og tid til at være sammen med andre venner og veninder - for det er jo også vigtigt, at du bruger tid på skole og trives i din klasse. Tror du det kan hjælpe dig lidt, både med savn og med at falde til i klassen?
Mange piger har det med at gå og vente på, at de kan være sammen med deres kæreste. At savnet til deres kæreste kan være så stort, at man ikke kan lave andet end at savne. Der kan nogle gange ske det, at man glemmer at leve sit liv ved siden af. Mon det er sådan du har det? Jeg tænker, at hvis du har det sådan, om det kan være en mulighed, at du øver dig i at lave noget de dage I ikke skal skype eller facetime. Lave noget som du synes er sjovt og spændende sammen med andre. Hvis du laver noget i hverdagen, du synes er sjovt og spændende, så går tiden hurtigere og sjovere, og du vil også have mere at snakke med din kæreste om, fordi du har oplevet noget – hvad tænker du om det?
Jeg håber mit svar til dig, har givet dig nogle ideer til, hvordan det kan blive nemmere for dig at være i et lang distance forhold. Hvis ikke er du velkommen til at skrive ind igen, ringe, sms'e, eller chatte til os på 116111.
Mange hilsner fra BørneTelefonen