Brev
Lærer eller hvad? og er det ulovligt.
hejsa,
jeg går på efterskole og vi har nogle medarbejder som bliver kaldt giv et år medarbejder.
landet ligger sådan her at jeg er blvet forelsket i den ene af dem, han giver rigtig mange signaler, og jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det, da jeg ikke ved om det ville være ulovligt, da han teoretisk set ikke har mig i nogle fag.
han er 19 år og han komplimenter mig hele tiden.
meningen med mit brev er om det er ulovligt og hvis ikke om jeg så måske skal prøve at spøger ind til de signaler han giver?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Du bliver nok nødt til at lægge din forelskelse i ”Giv-et-år” medarbejderen lidt på hylden og bare nyde den uden at handle på den lige nu. Det er nemlig sådan, at alle ansatte på efterskolen har et særligt ansvar for eleverne og derfor ikke må indlede et forhold til dem. Det er altså ulovligt for ”Giv-et-år” medarbejderen, hvis du og han bliver kærester. Det betyder ikke, at du vil kunne blive straffet – men det vil han!
Når du slutter på efterskolen, kan du mærke efter, om stadig har følelser for ham. Så kunne du tage en snak med ham og måske spørge: "Hvad mente du præcis, da du sagde..". På den måde lægger du op til, at det er ham, der skal fortælle, hvordan han har det med dig.
Måske siger han, at det ”bare” er komplimenter, fordi han synes, du er sød eller måske stikker det dybere. Mon det er en mulighed?
Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen