Brev
Kysset med Bedste ven
Hej brevkasse.
Jeg er en 16 årig pige og har en bedste ven. Vi går ikke på samme skole så vi skriver for det meste bare sammen (hele tiden) Han er den eneste jeg føler at jeg kan stole 100% på, det er ikke fordi jeg ikke kan stole på mine veninder, men det er bare noget andet med ham.
Vi har nogle fællesvenner, så derfor var vi til fest sammen her den anden dag. Vi snakkede en helt del sammen den sidste tid af festen, og det endte med at vi sad inde i et rum og snakkede i over en time, men pludselig begyndte vi begge at blive lidt mere “intime” med hindanden, altså vi begyndte at sidde lidt tættere og nusse hindanden…
vi sad bare med hovederne mod hindandens (altså som når man skal lige til at kysse) men vi blev ved med at vende kinderne til hinanden fordi vi begge godt vidste hvor forkert det var.. det endte med at vi begyndte at røre lidt ved hindanden sådan groft, og tilsidst kunne vi bare ikke stå imod mere og kyssede.. vi sluttede dog kysset rimelig hurtigt og han sagde (ej undskyld men jeg kan ikke det her) det gjorde mig så frustreret at jeg bare gik ud af rummet og tog hjem.
Problemet ligger nemlig også i at han har en flirt/kærester, og det hele virkede bare så forkert. Vi har i dag også skrevet om det og vi var begge enige om at det aldrig skulle være sket, og han skrev at han ikke var sikker på at vores venskab noglesinde kan blive det samme igen… det gjorde virkelig ondt. Han har tænkt sig at fortælle det til hans flirt, men han har sagt at det er en dårlig ide hvis jeg fortæller det til nogle, men jeg har virkelig bare brug for at snakke med en om det!
jeg er også ved at blive i tvivl om jeg egentlig nød os lave noget sammen og om der egentlig kunne have været følelser med fra min side af.. jeg er så forvirret, hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige.
Jeg forstår godt, at det er en forvirrende situation at være i for dig og sikkert også for din bedste ven. Det lyder som om, at I har et helt særligt bånd. Og når man har en person, som man er tryg ved, stoler på og har det godt med, så er det naturligt, at de følelser indimellem kan vokse til lidt mere. Nogle gange er man bare ikke helt forberedt på det.
Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg, at der er flere ting i det; der er alle de tanker, som det har sat i gang hos dig - hvad føler jeg egentlig for ham? Så er der jeres venskab og hans ord om, at venskabet måske vil forandre sig. Og så kan jeg også høre på dig, at du har brug for at tale med nogen om det hele, selvom han siger, at det vil han helst ikke have.
Jeg har lyst til at starte med det sidste - din bedste ven kan ikke bestemme, om du skal snakke med nogen eller ej. I er to personer, der er berørte af situationen. Og du skal ikke gå med det alene. Han må gøre, hvad han skal ift. sin flirt og du skal gøre det, der hjælper dig. Du kan fortælle ham, at du har brug for at snakke med nogen om det. Måske kan du gøre det på en måde, så det bliver mellem dig og den person, som du taler med det om - hvis det er det, han er bange for?
Find en person som du er tryg ved og fortæl det hele til. Måske vil sådan en god snak også hjælpe dig til at mærke efter, hvordan du egentlig har det med det hele. Det har du ret til og brug for.
Mht. jeres venskab så kan det godt være, at det vil forandre nogle ting. Men I kan jo prøve jer frem, hvis I begge gerne vil fortsætte med at være venner. Der er ingen regler om, at det ikke kan lade sig gøre. Hvis I kan snakke ærligt om tingene, kan det sagtens være, at I kan fortsætte med at være tætte - hvis det er noget I begge vil. Måske går der lidt tid, før I kan snakke sammen på samme måde. Det er også okay, hvis der er brug for en lille pause. Men måske kan I aftale, at tage kontakten op igen når I er parate. For det ville da være ærgerligt, at miste en så god ven.
Det er helt forståeligt, at du nu tænker over dine følelser for ham. Det kan også sagtens være, at der er nogle følelser. Det kan være, at de følelser kan blive til mere og det kan også være, at de kan forsvinde igen. Jeg tror, at det handler om, hvad I finder ud af sammen. Følelserne kan gro, hvis I giver jer selv lov til at prøve af, om I måske skal være mere end venner? Hvis ikke, så vil følelserne langsomt forsvinde i takt med, at du kommer over ham. Så er det igen vigtigt, at tale med nogen om alle tanker og følelser man har.
Jeg ville ønske, at jeg kunne fjerne al din forvirring på et sekund. Men det er nok kun jer selv, der ved, hvad der er bedst for jer. De fleste venskaber bliver kun stærkere, hvis man tør gå igennem noget svært sammen. Jeg håber, at det løser sig for dig, på den måde som du ønsker.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen