Brev
Kyss
Hej bb
Jeg er en pige på 13 år. Der er en dreng på 15 som jeg er helt vil med og han kan også godt lide mig og vi vil gerne kys men vi er begge meget genert så vi tør ikke helt.
Hvad skal jeg gøre.
Håber i svare
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,  Tak for dit brev, hvor du spørger om, hvordan du mon kan komme til at kysse den dreng, du er vild med.  Det lyder dejligt, at du er helt vild med en dreng, og at han også godt kan lide dig! Jeg kan godt forstå, at I får lyst til at kysse.
Du fortæller, at I begge to er meget generte og ikke helt tør, men jeg tænker, at I alligevel er ret modige, når I har fortalt hinanden, at I godt kan lide hinanden. Er der mon noget særligt ved det at kysse, I er lidt generte over? Kan det være fordi, at I ikke har lyst til, at der er andre, der ser på, når I kysser første gang? Eller er det f.eks. fordi, I er lidt nervøse for, at kysset ikke bliver godt? Det kan også være, at I ikke helt tør, fordi I er bange for at gøre noget ”forkert”? Måske fordi I ikke har prøvet at kysse nogen før? Jeg spekulerer lidt på, om I mon kunne snakke om, hvad det er ved at kysse, der gør jer lidt nervøse? Nogle gange kan det være rart at tale om, hvad det egentlig helt præcist er, man er genert over. Når man har sagt det, bliver det måske lidt lettere at kaste sig ud i det. Jeg tænker på, at det måske kan være meget forstyrrende for jer, hvis der er andre i nærheden, når I prøver at kysse hinanden første gang. Er I mon sammen uden for skolen nogle gange? F.eks. hjemme hos dig eller hos ham? Hvis ikke I er det, kunne det måske være, I kunne prøve det? Måske kan I aftale at begynde med et lille kys på kinden, og så et på munden. Måske er det tungekys I begge er mest bekymrede for, så kan I jo vente med dem. Tror du, det ville være rart for jer?  Det kan også være en rigtig god idé at snakke med en veninde om, hvordan det mon er at kysse? Måske har du en veninde, som har prøvet det? Og måske har du en veninde, som også har tænkt meget på, hvordan man mon lige gør det, når man står dér med drengen, man godt kan lide?  Du fortæller, at drengen er 15 år, så det må betyde, at han er omkring to år ældre end dig. Har du mon tænkt på, om det gør nogen forskel for jer? Måske vil det også være rart at snakke med en veninde om, hvad der kan være af forskelle på dig og drengen, fordi I ikke har den helt samme alder? Det er vigtigt, at du føler dig tilpas med drengen og med kysset.
Det er ikke alle, der har lyst til at tale om drenge og kys med sine forældre, men jeg ved, at der er nogen, der gør det. De synes, at det er rigtig godt at tale med deres forældre om sådanne ting, fordi det kan være noget, man går og tænker rigtig meget over. Måske kunne du tænke over, om det ville være rart for dig at tale med dine forældre? Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du og drengen finder ud af, hvordan I kan prøve at kysse første gang. Hvis du har lyst, kan du læse mere om det at kysse i Kysseskolen lige her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/Kysseskole.aspx. Du er også altid meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på Chatten, hvis du har lyst til at tale mere om det.  Mange gange held og lykke BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.