Brev
Kys
Hej jeg har kun kysset en fyr en gang før og det var i sommerferien så har ikke så meget erfaring og især ikke i forhold til min alder. Er lidt nervøs for hvad nu hvis jeg møder en sød gut og så kan jeg bare slet ikke finde ud af at kysse? Ved ikke helt hvad jeg skal gøre, er ret nervøs. Hvordan bliver jeg bedre inden jeg skal kysse en som jeg har lyst til at kysse?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Jeg tror, at de fleste er lidt nervøse omkring det første kys, men den bedste måde at blive fortrolig med kysseriet, er ved at øve det så meget du kan. Derfor tænker jeg heller ikke der er noget i vejen for at øve lidt på et par “frøer” inden du finder prinsen.
Nogle får øvet sig på at kysse til kysseleg, nogle kysser veninder og andre læser guides på nettet omkring hvordan det gode kys kan være. Det er dog vigtigt at huske, at det er meget forskelligt fra person til person, hvad det gode kys er.
Nogle er til “hurtige” kys mens andre er til kys der varer lidt længere og som måske er mere våde. Det er dog først noget man kan vide i det øjeblik man begynder at kysse og der er det vigtigt at mærke efter, hvad den anden er til. Derfor kan det også være svært at øve sig, for man ved aldrig, hvem man står overfor og hvad vedkommende foretrækker. I virkeligheden tror jeg det handler mest om at overveje, at hvilken type kys du bedst selv kan lide – og så måske forsøge at efterligne det, når du selv kysser. Giver det mening?
Måske kan du også tale lidt med dine veninder omkring deres erfaringer og hvad de kan lide, og hvad de gør?
Jeg ved ikke hvor åbent I taler om sådan noget, men jeg taler med mange der ligesom dig føler sig usikre på at kysse, og ønsker sig en måde at træne det på. Måske der er en af dine veninder der faktisk har tanker som ligner dine?
Jeg håber du får nogle gode kysseoplevelser i fremtiden, og finder ud af, hvad du selv kan lide.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen