Brev
Kys
Hej
jeg er en dreng på 15 år og har aldrig kysset en pige før men alle mine venner gør det hele tiden når vi er til fester
ved ikke om jeg er bare grim eller hvorfor det sker
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige dreng.
Aller først vil jeg takke dig for dit brev, for det er dejligt at du skriver.
Jeg forstår, at du synes at alle dine venner er begyndt at kysse til de fester i kommer til, og at du godt kunne tænke dig, at det også skete for dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at når man er til fest eller andet, lægger man jo nok mere mærke til dem der får et kys, end dem der ikke lige får et kys, ik. Sådan gælder det jo med mange ting. Man lægger også mere mærke til parret på dansegulvet, end dem der sidder i hjørnet. På den måde kan et kys eller andet, nemt sprede sig som noget man lægger meget mærke til: Derfor kan jeg godt følge at du begynder at tænke, hvornår mon der bliver et kys til dig.
Der er ikke nogen bestemt alder hvor en teenager får sit første kys, men der er flere der er godt oppe i teenageårene og altså er ældre end 15 år.
Men hvis det et kys du går rundt og drømmer om lige nu, er det jo ikke nødvendigvis noget som bare sker helt af sig selv. Tit skal man måske udvælge sig en pige, som man flirter lidt med først. Det kunne være ved at sende hende nogle søde smil, sige nogle søde ting til hende. Det kunne også være ved at røre hende lidt på ryggen, imens du taler med hende. Nogle piger kan godt lide, at det er drengen, der tager lidt initiativ, og på hendes reaktion vil du kunne mærke om hun er interesseret.
Du stiller også spørgsmål til om dit udseende kan spille ind på, på hvorfor du har et kys til gode. Til det kan jeg svare, at det er min oplevelse, at det der ægte fanger pigernes interesse ved en dreng, handler mindre om udseende. Det handler oftere om hvordan drengens væremåde er. Hvad han siger, om han er sød og om han lytter.
Mit råd til dig er, at du ved den næste festlige lejligheden, forsøger at signalere til en pige at du er interesseret i hende, hvis det er det som du føler dig klar til, og så må vi se hvad der sker.
Pøj pøj
Hilsen BørneTelefonen.