Brev
Kontrollerende kæreste
Hej børnetelefonen.
Jeg har været sammen med min kæreste i snart et år, hvor mange ting er sket. Jeg er ikke i tvivl om, at han holder af mig og ikke vil miste mig.
Der er dog bare nogle ting, som jeg ikke er helt glad for. Han kan til tider være meget kontrollerende. Han vil bestemme hvad jeg skal have på i byen, og skal vide hvem jeg skal være sammen med og hvornår. Han skal også vide 2 uger inden jeg skal i byen, eller “må” jeg ikke. Han bliver ihvertfald rigtig sur, og truer med at slå op.
Når jeg sender billeder (de slags billeder man oftest sender når man er i et forhold), vil han se min “snapliste” (den oversigt over snaps.) Derudover, har jeg haft en stram sort sportstrøje som jeg altid brugte når jeg løber, men en dag hvor jeg glemte den hjemme hos ham, har han taget den. Og jeg må ikke få den tilbage “Fordi den sidder stramt”. Det er også tilfældet med en trøje jeg altid havde indenunder sweaters fordi den havde en fin blondekant på ærmerne. Men den var både “for nedringet og stram”.
Jeg har prøvet flere gange at tage den op med ham, og fortælle ham, at det vil jeg ikke finde mig i mere. Han går altid i forsvarsposition og siger han vil arbejde på det. Jeg føler også at jeg har givet ham tid til at arbejde på det, og jeg kan forstå hvis det tager tid. Men jeg føler bare ikke rigtig at noget har ændret sig.
Jeg føler mig ret fanget i vores forhold, men jeg vil ikke miste ham. Jeg har flere gange prøvet at slå op, men han har altid formået at få mig overtalt til en pause. Men i den pause er han blevet ved med at skrive til mig selvom jeg har bedt ham om at lade vær. Og hvis jeg falder i søvn uden at sige godnat, så ringer han til mig indtil jeg vågner.
Han har også flere gange beskyldt mig for at være ham utro, men da jeg bad ham om at have mine ting med hjem til mig, var der en trøje i, som ikke er min. Jeg spurgte ham, og han sagde det er hans søsters…
Ingen af mine veninder har før været i sådan et her forhold, og jeg føler at min mor til hver en tid vil tage mit parti, så jeg føler jeg har brug for råd udefra.
Det er virkelig svært for mig at forlade ham, og jeg ved ikke om jeg skal give ham mere tid. Jeg kan godt se at alle de ting han gør er forkerte, men han behandler mig også godt.
Når vi er sammen føler jeg mig vildt tryg med ham, og vi er begge glade.
Jeg har virkelig brug for hjælp, for det her er et problem der holder mig oppe om natten.
Mvh hende der er i tvivl
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig der er i tvivl,
Tak for dit brev, hvor du fint beskriver hvilken situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at du har brug for et svar udefra. Forhold sætter ofte en masse tanker i gang, og engang i mellem holder de en vågen om natten, specielt hvis det er tanker, der bekymrer en. Det er ganske normalt, men jo slet ikke rart. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig videre.
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se, at du er glad for din kæreste. Det er jeg glad for at læse, men jeg bliver også bekymret for dig, når du skriver hvordan han kontrollerer dig og vil bestemme fx hvad du har på, hvem du er sammen med og hvem du sender snap chats til.
Det er godt, at du tidligere har prøvet at tale med ham om det. En sådan ændring kan tage tid, men der skal jo ske en ændring for at du bliver glad og fri i forholdet, som du skriver. Det vil jeg give dig helt ret i.
Et sundt forhold bygger på en gensidig tillid til den anden, og for mig lyder det ikke som om et sundt forhold, når han vil kontrollere dig på denne måde.
Det betyder ikke, at I ikke kan være glade for hinanden. Men, måden jeres tillid og kærlighed udtrykkes på, når I ikke er alene, eller du er ude med andre, er ikke okay. Det er måske den måde, han kender til og derfor skal lære at udtrykke anderledes. Det kan være, at han skal have hjælp til styre sin kontrollerende adfærd, og det er ikke sikkert, at det er dig, der skal hjælpe ham med det. Hvad mon du tænker om det?
Jeg får også lyst til at fortælle dig, at du jo har ret til at bestemme selv hvordan du går klædt, hvem du sender snap chats til og hvem du er sammen med. Han har lov til at have en mening om det, men det er helt og alene dig, der bestemmer det i sidste ende. Det er en ret alle har. Hvis ikke han ændrer sig, så kunne en pause fra ham måske være en mulighed. En pause, hvor du blandt andet sætter din telefon på lydløs om natten eller lægger den i et andet rum end dit værelse, sådan at du ikke forstyrres, hvis han skriver eller ringer. Kunne det mon være en  del af løsningen?
Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med din mor om det, da hun automatisk vil tage din side. Det kan jeg godt følge dig i. På den anden side tror jeg, at det vil være en god idé netop at tale med hende om det og forklare hende det, som det er. Mødre vil altid deres børns aller bedste og gøre hvad de kan, for deres børn har det godt. Derfor tænker jeg, om du kunne fortælle hende om det på en måde, hvor hun kan forstå din situation, men at du faktisk er glad for ham.
Du kunne fortælle hende, at du netop er bange for, at hun automatisk tager dit parti, men at du har brug for at hun lytter og hjælper dig videre på en måde, hvor også du kan være med. Måske hun kan hjælpe dig med at tale med ham igen eller, hvis du sidste ende vil slå op med ham, hjælpe dig med at takle tiden efter? Også hvis han kontakter dig flere gange.
Jeg ved godt, at du ikke skriver om et fysisk voldeligt forhold til kæreste. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om du kan have gavn af at kigge ind på https://voldsomkaerlighed.dk/ Her er der nemlig gode tanker om, hvor grænser går i et forhold. Du kan også finde en quiz, der kan hjælpe en afklaring på vej.
Kære du, jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre til at tage dit næste skridt. Det at du allerede har talt med ham om det samt skrevet herind, viser mig, at du gerne vil videre. Den drivkraft kan du bruge, når du fx prøver at tale med din mor igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.