Brev
Kondom
Hey BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år,
ja du tænker nok det er alt for tidligt, men jeg har altså den her venner gruppe som er meget “fremme i skoene” dvs. Ikke på nogen god måde. De ryger, drikker, tager stoffer og så er der også den ting at de allerede er begyndt at have sex.
Jeg har mødt en sød fyr blandt vennerne, og det var sådan kærlighed ved første blik. 2 uger efter vi begyndte at være sammen skrev han en aften til mig. Og dagen efter kom jeg så hjem til ham. Vi kyssede og dagen efter skrev vi sammen igen og var enige om at vi nok var kærester nu. Vi har været sammen i cirka 2 måneder og er allerede i gang.
Men det er så lige det problem… vi har været sammen 5-6 gange nu, men har ingen af gangene brugt kondom. Det er ikk fordi jeg er bange for at jeg bliver gravid, men fordi at jeg ikk ved hvordan vi skal skaffe et eller flere. Vi kan jo ikk bare gå ned i en butik og købe et som tolv årige. Og vi ved heller ikk hvor man køber dem.
Så hvis I/du kunne hjælpe os med nogle råd eller ideér til hvordan vi får skaffet et så jeg ikk bliver gravid, og så vi kal hygge os lidt mere end bare 3-4 minutter kunne det være rigtigt fedt.
Kærlig hilsen K
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej K.
Hvor er det dejligt, at du har fundet en sød fyr som du hygger dig med. Det lyder som om, at I er glade for hinanden.
Du og din kæreste kan købe kondomer i alle supermarkeder, kiosker og på apoteket. Det er en god ide, at bruge kondom – både for at undgå graviditet og kønssygdomme. Selvom din kæreste måske ikke direkte får udløsning oppe i dig, så kommer der presæd inden selve udløsningen. Presæd kan man også blive gravid af. Du kan læse mere om det her: http://privatsnak.dk/
Som du selv er inde på, er du og dine venner meget unge – og ja, det er ikke godt at eksperimentere med rygning, alkohol, stoffer og sex. Når man er i en gruppe føler man sig nemt presset til, at gøre nogle ting som man egentlig ikke er parat til. Samtidig kan jeg godt forstå, at det kan være spændende at eksperimentere og gøre ting sammen.
Jeg vil forslå, dig at tale med dine forældre om din kæreste og dine venner – det kan være du får brug for deres støtte også er det rart, at de ved hvad der foregår i dit liv. Måske har du en god lærer eller en anden voksen - måske SSP pædagogen, som du kan få en snak med. Ofte tager rygning, alkohol og stoffer meget af fritiden og går ud over skolen og andre ting, som man også skal passe. Ring eller skriv også meget gerne ind til os på 11611.
Pas godt på dig selv
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen