Brev
kompliceret kærlighed
SPØRGSMÅL: Hej
Historien her er ret indviklet og lang, så jeg prøver at forkorte den mest muligt.
Her i sommerferien skrev jeg til en dreng på skolen anonymt på det sociale medie som hedder forspring. Han har aldrig nogensinde været sådan rigtig min type, men jeg kunne godt lide at give ham komplimenter og den salgs fordi han altid kom med søde svar.
En dag skrev jeg så til ham, hvor han bedte mig om at skrive til ham for han ville virkelig gerne vide hvem jeg var. Jeg vidste godt at hvis jeg skrev som mig selv ville han ikke være som jeg håbede. Så jeg fortalte ham ikke korrekt om hvor jeg var fra og den slags.
Han var virkelig alletiders. Jeg kunne skrive med ham om alt og omvendt. Vi havde det altid så sjovt sammen. Vi skrev oppe til klokken 06:00 om morgenen og udfordrede hinanden med hvem der kunne holde sig længst oppe. Alt var herligt.
Men selvfølgelig varer alting ikke.
På forskellige punkter ændrede vi os. Jeg begyndte at skrive lidt for meget og ham alt for lidt. Jeg var blevet bange for at jeg irriterede ham, så jeg holdte lidt afstand et par gange. Stille og roligt ændrede ting sig bare. Jeg ved ikke helt selv med hvad.
Senere begyndte skolen og alt var bare normalt, udover at jeg så nu var faldet for ham og han vidste ikke hvem jeg var.
Et par uger efter sommerferien tog jeg mig så endelig sammen til at fortælle ham sandheden. Han bliver ved med at fortælle mig at han ikke har ændret sig, men det kan jeg se han har siden jeg fortalte ham sandheden om mig.
Den første dag efter jeg fortalte ham det fortalte han mig at han ville snakke med mig. Men jeg er den slags pige som er genert og bare ikke tør. Så der skete ikke noget.
Flere ting er sket i løbet af ugerne. Vi udveksler blikke men ikke andet. Nogle gange smiler han, andre gange ikke. Jeg prøvede alt for at vise ham at jeg holdte af ham, og håbede åå at jeg var anderledes. Han fik mig til at tro jeg var anderledes. Men det var jeg åbenbart ikke.
Jeg får af vide at han skriver med hver eneste pige på den måde.. Det har såret mig og ødelagt mig. Alle de her ting vil jeg så gerne fortælle ham om. Jeg vil fortælle ham hvordan jeg har haft det, og hvor stor en betydning han har haft i mit liv. At jeg er ked af det og skuffet over hans reaktion på alt det her. Jeg vil snakke med ham om det hele.
Jeg har skrevet til ham flere gange men jeg får ikke noget svar. Jeg har skrevet flere romaner til ham men bliver bare ignoreret gang på gang.
Jeg er en genert pige og tør ikke så meget. Jeg har altid Været tilbageholdende.
Så mit spørgsmål her er, hvad skal jeg stille op?
Jeg vil fortælle ham om alt det her, men at skrive hjælper ikke, og jeg tør ikke tage første skridt. Jeg har flere gange skrevet til ham. Og nogle gange er heldig og får et svar andre gange ikke. Jeg føler mig så dum når jeg ikke får et svar.
Hader han mig? Er det derfor?
Jeg ved at han ikke er en dreng for mig, og hvis jeg kunne ville jeg have glemt alt for længst! Men jeg kan ikke! Jeg hader ham, men jeg kan ikke stoppe med at elske ham. 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år,
Tak for dit brev. Det er et flot brev du har skrevet. Du beskriver godt,
hvordan du har det lige nu med ham, som du har skrevet med og hvordan
følelserne er lidt komplicerede at finde rundt i. Jeg kan godt forstå, at
du føler, som du gør. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du har de
følelser for ham.
Jeg kan sagtens forstille mig, at han er i dine tanker konstant, og at du hele
tiden tænker på, hvordan du nu kan kontakte ham.
Det er lang tid I har haft skriveri sammen, hvor I har været søde ved hinanden
og sagt komplimenter til hinanden, og det har været en rar periode, sådan som
jeg læser dit brev. Man kan sige, at I er blevet en slags venner, som har været
i tæt kontakt med hinanden på skrift. Når så det hele er stoppet, og du ikke
får svar på dine lange beskeder til ham, tænker jeg, at det er som at miste en
god ven - mon du kan genkende det på samme måde? Det er helt naturligt at
prøve at finde svar på, hvad der gik galt, og der er vist en måde som kan
give det svar, det er hvis I fik talt om det - du og ham.
Det er flot, at du har forsøgt blive ved at skrive til ham for at få et svar på
jeres ”venskab”, men det må også være hårdt for dig, når han ikke svarer dig.
Du skriver, at du er en genert pige. Jeg forstår det sådan, at det er svært for
dig at snakke med ham om jeres skriveri. Men hvis du kunne finde lidt mere mod
og få snakket kort med ham om, hvordan du har det?  Måske skal du skrive
til ham, at du bliver genert (måske bliver han også genert?), og derfor har du
brug for at skrive til ham først, og derefter kan I tale sammen. Det vil
måske hjælpe ham til at forstå, hvorfor det har været nemmere at skrive
sammen. Samtidig kunne han give dig et svar på, om I skal
forsætte med at være skrive venner eller lære hinanden bedre at kende eller
helt stoppe med at have kontakt? Vil det kunne lade sig gøre i et
forsøg mere?
Jeg ved godt, at det er en svær snak at lægge op til, men det er kun ham og
dig, der kender svaret, og det er alt for hårdt for dig at gå og vente og
skrive breve, der ikke kommer svar på.
Det kan godt være, han kommer med et svar, du ikke synes om, men jeg tænker, så
ved du besked. Det kan være hårdt, men uvisheden er tit meget værre, og det er
det, jeg tænker, du oplever når følelserne bliver komplicerede. Mon du
også tænker, at det kan være uvisheden der driller? Jeg håber, du kan
finde det sidste mod, der skal til for at få en snak med din skrive ven.
Det her med at kunne lide en anden, blive forelsket og at blive såret og føle
sig forladt fylder rigtig meget - det kan jeg godt forstå på dit brev. Jeg
kender til mange unge i din alder, og jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle
dig lige hvad, du skal gøre for at holde fast i din skrive ven, men det kan jeg
desværre ikke. Det du oplever, er de vi må være klar på, når vi nu også oplever
at blive så glade og forelsket i et andet menneske... Man kan ikke altid
være sikker på, hvad det fører til og hvor længe det varer - men nyde det mens
det er. Og så længe du er ærlig over for dig selv og ham, har du gjort,
hvad du kunne.
Hvis alt det her er for meget for dig, er du velkommen til at ringe eller
sms'e til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at
snakke.
Måske vil det også være hjælpsomt at læse mere om kærlighed og forelskelse på
vores hjemmeside? Der er fx noget om, 'når følelser ikke gengældes'
eller gode råd om 'scoretips'. Du kan læse mere her:  http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
Knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen