kompliceret kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Tak for dit brev. Det er et flot brev du har skrevet. Du beskriver godt,
hvordan du har det lige nu med ham, som du har skrevet med og hvordan
følelserne er lidt komplicerede at finde rundt i. Jeg kan godt forstå, at
du føler, som du gør. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du har de
følelser for ham.

Jeg kan sagtens forstille mig, at han er i dine tanker konstant, og at du hele
tiden tænker på, hvordan du nu kan kontakte ham.

Det er lang tid I har haft skriveri sammen, hvor I har været søde ved hinanden
og sagt komplimenter til hinanden, og det har været en rar periode, sådan som
jeg læser dit brev. Man kan sige, at I er blevet en slags venner, som har været
i tæt kontakt med hinanden på skrift. Når så det hele er stoppet, og du ikke
får svar på dine lange beskeder til ham, tænker jeg, at det er som at miste en
god ven - mon du kan genkende det på samme måde? Det er helt naturligt at
prøve at finde svar på, hvad der gik galt, og der er vist en måde som kan
give det svar, det er hvis I fik talt om det - du og ham.

Det er flot, at du har forsøgt blive ved at skrive til ham for at få et svar på
jeres ”venskab”, men det må også være hårdt for dig, når han ikke svarer dig.
Du skriver, at du er en genert pige. Jeg forstår det sådan, at det er svært for
dig at snakke med ham om jeres skriveri. Men hvis du kunne finde lidt mere mod
og få snakket kort med ham om, hvordan du har det?  Måske skal du skrive
til ham, at du bliver genert (måske bliver han også genert?), og derfor har du
brug for at skrive til ham først, og derefter kan I tale sammen. Det vil
måske hjælpe ham til at forstå, hvorfor det har været nemmere at skrive
sammen. Samtidig kunne han give dig et svar på, om I skal
forsætte med at være skrive venner eller lære hinanden bedre at kende eller
helt stoppe med at have kontakt? Vil det kunne lade sig gøre i et
forsøg mere?

Jeg ved godt, at det er en svær snak at lægge op til, men det er kun ham og
dig, der kender svaret, og det er alt for hårdt for dig at gå og vente og
skrive breve, der ikke kommer svar på.

Det kan godt være, han kommer med et svar, du ikke synes om, men jeg tænker, så
ved du besked. Det kan være hårdt, men uvisheden er tit meget værre, og det er
det, jeg tænker, du oplever når følelserne bliver komplicerede. Mon du
også tænker, at det kan være uvisheden der driller? Jeg håber, du kan
finde det sidste mod, der skal til for at få en snak med din skrive ven.

Det her med at kunne lide en anden, blive forelsket og at blive såret og føle
sig forladt fylder rigtig meget - det kan jeg godt forstå på dit brev. Jeg
kender til mange unge i din alder, og jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle
dig lige hvad, du skal gøre for at holde fast i din skrive ven, men det kan jeg
desværre ikke. Det du oplever, er de vi må være klar på, når vi nu også oplever
at blive så glade og forelsket i et andet menneske... Man kan ikke altid
være sikker på, hvad det fører til og hvor længe det varer - men nyde det mens
det er. Og så længe du er ærlig over for dig selv og ham, har du gjort,
hvad du kunne.

Hvis alt det her er for meget for dig, er du velkommen til at ringe eller
sms'e til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at
snakke.

Måske vil det også være hjælpsomt at læse mere om kærlighed og forelskelse på
vores hjemmeside? Der er fx noget om, 'når følelser ikke gengældes'
eller gode råd om 'scoretips'. Du kan læse mere her:  http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx

Knus og kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.