Brev
Kønssygdom? Hvad gør jeg nu?
Hejsa Brevkassen.
Jeg er en dreng på 17 år, der netop lige er kommet ind i et nyt forhold.
Min kæreste, som er en fyr, og jeg har haft sex et par gange efterhånden, men for et par dage siden, fortalte han mig så, at han har klamydia. Dette ved jeg nu ikke, hvordan jeg skal forholde mig til, for vi har haft sex uden beskyttelse, og jeg går nu og er meget nervøs over, om jeg er blevet smittet. Jeg har dog ikke oplevet nogle symptomer på det.
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal sige til ham, for jeg er ikke længere helt sikker på, at vi skal dyrke sex uden nogen form for beskyttelse, men jeg ved, at han helst ser os gøre det uden.
Så derfor søger jeg nu hjælp herinde. Hvordan kan jeg konfrontere ham med det? Og hvor stor er chancen for, at jeg er smittet? For dette er også lidt foruroligende.
Mvh. Forvirret 17-årig.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige dreng,
Tak for dit brev. Det lyder som en svær situation med din kæreste og den mulige kønssygdom, så jeg kan godt forstå, at du vil gerne vil have råd. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre.
Mht. dit spørgsmål om mulig smitte med klamydia, kan jeg ikke sige med sikkerhed,om du er smittet. Men siden du har haft ubeskyttet sex er der god grund til at have en mistanke - også selvom du ikke oplever symptomer.
Derfor vil jeg råde dig til at gå til din læge og blive undersøgt. Det er også muligt at bestille en klamydia-hjemmetest eller købe en på apoteket. Hvis den er positiv, skal du kontakte din læge. Klamydia er nemt at behandle med piller, når det først er opdaget.
Mht. ubeskyttet sex, må I vente til efter I ved, at I begge er smittefri. Når man er i behandling for klamydia, skal man desuden holde sig fra sex (med eller uden kondom) i 14 dage. Det er noget din læge kan fortælle dig mere om.
Du kan bl.a. læse om klamydia på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/klamydia.aspx
Jeg synes, at det lyder uansvarligt af din kæreste, at han ikke har fortalt dig, at han var smittet. Men der kan måske være grunde til, at han ikke har fået det sagt. Kønssygdomme kan være et følsomt emne, og når det kommer til sex, kan tingene jo nogle gange ske, inden man lige får tænkt sig om en ekstra gang.
Jeg vil derfor foreslå, at du tager en snak med ham. Jeg synes, du skal sige, at det ikke er okay, at han ikke fortalte dig om sin klamydia. Samtidig kan du skal spørge, hvorfor han mon ikke sagde noget, og om han selv er i behandling.
Jeg tænker, det er vigtigt, at du får svar. For er det et forhold, du gerne vil være i, er du nødt til at føle dig tryg. Og det kan du nok kun, hvis han viser sig ansvarlig i denne situation.
Mange hilsener
BørneTelefonen