Klar?

Hej BB

Jeg er en pige på 14 år.

Jeg kan virkelig godt lide min bedste ven og har kunnet det i virkelig langtid. Han er også 14 år og han har også følelser for mig.

Han har haft sex før og har prøvet meget hvor jeg kun har kysset men en dreng for langtid siden.

Han har spurgt om jeg ville være klar til at have sex for han er virkelig liderlig og ville gerne men jeg er lidt i tvivl om jeg er klar.

Vi har været bedste venner i langtid og fortæller hinanden alt. Vi snakker om mange ting og vi har et virkelig godt forhold.

Han har først fået føleser for mig her for et stykke tid siden og han har tit snakket med mig om andre piger og ting han har lavet.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?

Hilsen den 14 årige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det lyder rigtig dejligt, at du og din bedste ven har følelser for hinanden. Men jeg kan godt forstå, at du synes, det er lidt svært at finde ud af, hvornår du er klar til at have sex.

Det er vigtigt, at du kan mærke, at du har lyst til at have sex – og ikke fordi din bedste ven har sagt, at han er liderlig og gerne vil have sex med dig. Det må endelig ikke presse dig. Selvom sex er spændende – og selvom din bedste ven har prøvet det før og bare glæder sig til at prøve det med dig også, er der ikke nogen grund til at skynde sig med det. Hvis man er i tvivl om, om man er klar, er det måske fordi, at man ikke er helt klar endnu?

Har du mon fortalt din bedste ven om din usikkerhed? Det lyder som om, at I ellers har talt sammen om mange ting. Ville det ikke være rart at åbne op og fortælle, at du faktisk ikke helt ved, om du er klar til det med sex endnu?

Jeg tænker også på, om I mon har talt om at blive kærester? Når man har sex første gang, kan det være virkelig rart, at man føler sig tryg og godt tilpas med den person, man har sex med. Selvom I er bedste venner, vil det måske føles endnu rarere, hvis I er kærester? Så bliver I måske begge lidt mere klar over, om I egentlig fungerer godt som kærester – eller om I måske fungerer bedre sammen som venner?

Hvis du har brug for at snakke hele situationen igennem, er du også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive til os på Chat eller SMS. Det kan være rart at tale med nogen om tvivlen. Nogle gange bliver man klogere på, om man er klar eller ikke-klar, når man taler med nogen om det. Det kan også være, at du har nogle spørgsmål – f.eks. omkring sex, som ville være rare at få svar på? Det kan også være, at det bekymrer dig, at din bedste ven har prøvet det før – og at du ikke har? Du er i hvert fald meget velkommen til at ringe eller skrive!

Den første gang skal nok komme. Selvom det kan være svært, er det godt at have lidt tålmodighed med sig selv. Det er helt normalt at være 14 år (eller ældre) og ikke føle sig helt klar til at have sex første gang endnu. Men følelsen skal nok komme på et tidspunkt – og så er du helt sikkert ikke i tvivl.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?