Brev
Kan min halvsøster lide mig
Jeg er en dreng på 15 år
jeg ser min far hver anden weekend og det vil sige jeg også ser min papsøster. Jeg kan lide min papsøster på kæreste måden men ved ikke om hun kan lide mig vi har sovet sammen et par gange og jeg har ligget i ske med hende og vi har flættet fingre.
Jeg prøver meget utydeligt at kysse hende en gang i mellem hvor jeg slukker lyset. Jeg har også den ene gang da vi sov sammen mærket om hun havde hår på sin fisse og det havde hun og jeg har også ligget vågen ved siden af hende når hun sov og hun vendte mod mig.
Da hun vendte mod mig prøvede jeg at kysse hende 10 gange ca imens hun sov kan rigtig godt lide hende men ved ikke om hun kan lide mig
det er næsten 2 måneder siden jeg så hende sidst på grund af Corona men håber snart jeg skal se hende igen følte at vi var begyndt at bygge en flirt op men ved ikke om hun stadig vil have en lille flirt kørende nu hvor det er så lang tid siden at jeg så hende sidst
men jeg har tænkt mig at se om hun vil være med til s eller k og så sige at vi kun må vælge k så jeg kan se om jeg kan komme til at kysse hende. Er det at gå for hurtigt frem nu hvor det er lang tid siden?
Ville bare snart virklig gerne have en kæreste jeg kan kysse med og måske ikke have sex med men lege lidt du ved finger og slikke osv. Plz hjælp mig ved ikke hvad jeg skal gøre
MVH dreng på femten
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på femten år.
Jeg kan forestille mig, at du er i et væld af blandede følelser og tanker. Det er ofte svært at være forelsket. Jeg kan forestille mig, det må være særdeles svært, når det er en pap-søster, man har følelser for. Det er fordi man er lidt i en ”gråzone” i forhold til, hvad man må og ikke må. Altså lidt det man kalder ”forbudt kærlighed”.
Du skriver, at du kan lide din pap-søster på kærestemåden, men er usikker på om hun gengælder dine følelser. Det er der (desværre) kun én måde at finde ud af på. Det er ved at fortælle hende om dine følelser.
Jeg ved det er svært at fortælle om sine følelser til den, man er forelsket i, fordi man viser sin sårbarhed. Men nu har du været modig og fortalt mig om dine følelser, så måske kan du være modig igen og fortælle hende om det?
Måske kan du skrive et brev til hende, hvor du fortæller, at du føler mere for hende end bare som en søster? På den måde kan hun også få ro til at reagere på det, og det kan gøre det lettere at tale om.
Jeg kan godt forstå, at det kan være nærliggende at bruge S, P eller K som en måde at få talt om følelserne. Men jeg tænker det er vigtigt at du ”spiller med åbne kort” og fortæller hende om dine følelser.
Jeg tænker også, at du skal have det afklaret, inden I en anden gang kommer til at sove sammen, så du ikke igen kommer til at overskride hendes grænser ved at kysse og berøre hende, mens hun sover. Hun har nemlig ret til at sætte sine egne grænser, og det kan hun ikke, når hun ikke er vågen. Selvom det var et uskyldigt kys, så har hun ret til selv at vælge, hvem hun vil kysse og blive berørt af.
Men inden du skriver et brev til hende, så synes jeg du skal overveje, hvilke konsekvenser et seksuelt forhold mellem jer kan have. Både hvad der vil ske, hvis hun kan lide dig og I får en flirt. Men også, hvordan det vil være mellem jer, hvis hun ikke gengælder dine følelser. Vil det blive akavet at være på besøg hos din far? Og hvad, hvis et eventuelt forhold går i stykker?
Dette synes jeg du skal overveje, fordi, man let kommer til at komplicere tingene yderligere ved at blande sex ind i en relation. Det kan derfor, i det lange løb, være bedre, at du ikke indleder et seksuelt forhold til din papsøster.
Måske kan du finde én, der kan hjælpe med dine overvejelser? Det kan være en kammerats forældre, da de ikke er følelsesmæssigt indblandet og derfor lettere kan rådgive dig. Det kan også være en lærer, du er tryg ved eller en helt anden.
Om du skal fortælle din far om det, afhænger helt af, hvordan forholdet er mellem dig og ham. Hvordan tror du han vil reagere på det? Vil han kunne forstå dig og dine følelser?
Når jeg råder dig til at tale med din pap-søster, så går jeg ud fra, at det er en pige din fars nye kæreste/kone har med en anden mand? Altså en pige, du ikke er vokset op med eller er i biologisk familie med?
Grunden til jeg spørger er, at der i Danmark er forskellige love for, hvem man må og ikke må med sex. I Danmark må man f.eks. ikke have sex med sine biologiske søskende.
Jeg ved, du har en masse at tænke på, og at det er svært at tænke klart, når man er forelsket. Men jeg håber, du får fundet hoved og hale i det hele og finder en god løsning for både dig og din pap-søster.
Kærlig hilsen BørneTelefonen