Kan lide min fætter hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Det kan være svært at bo langt fra én, man rigtig godt kan lide. Og det kan være svært at blive ved med at holde kontakten ved lige på samme måde, som da man startede. Især når hverdagen går i gang, og man pludselig har en masse ting at se til.

Derfor kan jeg godt forstå, du synes det er megahårdt, at din fætter pludselig ikke skriver lige så mange beskeder, som han har gjort. Måske er det bare fordi, han har meget at se til, og derfor kun kan svare én gang om dagen. Men det kan også handle om, at din fætter måske ikke har det helt på samme måde som dig?

Jeg er næsten sikker på, han synes, du er rigtig sød, men når hans svar ikke kommer så hurtigt og på samme måde som før, kunne det godt være fordi, han har lidt travlt med alt muligt andet?

Selvom det kan være hårdt, kan det nogle gange også være meget godt at holde en lille pause med kontakten – for at finde ud af, hvad man egentlig føler. Nogle gange kan man komme til at føle rigtig meget for en person, fordi personen “lige var der” – og fordi man måske endnu ikke har mødt en anden, der kunne virke spændende eller som har vist interesse.

Derfor er det måske meget fint, at I har en lille pause fra skriveriet lige nu, og hvis I så bliver ved med at gå og tænke på hinanden og have følelser for hinanden, kan det være, at I kan mødes igen på et tidspunkt. Det kan også være, at I finder ud af, at I ikke skal være sammen på dén måde.

Man kan nemlig godt blive helt revet med af, at man pludselig står foran en dreng, man kan snakke rigtig godt med, som man har det sjovt med, og som man måske også har mange ting tilfælles med. Og så kan man føle sig meget forelsket og have lyst til at gå videre med det. Du er slet ikke den første, der oplever dét.

Men når man er fætter og kusine, er det rigtig godt at tage det meget stille og roligt og vendte med at gå videre med forholdet, indtil man f.eks. bliver lidt ældre. Og så vil det være rigtig godt at tale med nogen om det, før man går videre – og før man f.eks. har sex.

Der er jo også regler om, at man ikke have sex med en under 15 år, når man er over 15 år. Det er en lov, som skal beskytte børn. Det betyder, at din fætter ikke må have sex med dig, da det ikke er lovligt. Han kan blive anmeldt til Politiet, hvis han har sex med en under 15 år.

I Danmark er det ikke forbudt at være sammen med sin fætter eller kusine, men der kan være nogle grunde til at føle sig ekstra sikker, før man går ind i et forhold med sin fætter/kusine. Nogle gange kan der f.eks. opstå nogle familieskænderier – f.eks. hvis ens familie ikke synes, det er en god idé, man er kærester. Det kan der nemlig være mange forskellige holdninger til.

Derfor vil det være rigtig godt at snakke med nogen om, hvordan du har det med din fætter. Nogle gange bliver følelsen lidt mere klar for én, når man taler om den – og det kan også være rigtig godt at høre andres syn på sagen.

Kunne du forestille dig, at du kunne snakke med en af dine forældre om det? Eller måske din farmor? Hvis du slet ikke føler, at de vil kunne forstå dig, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen op nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Du er bestemt ikke den første, der er blevet forelsket i en fætter. Men fordi det er noget lidt andet at være forelsket i en fætter, er det en rigtig god idé, at man venter med at gå videre med det, indtil man har talt rigtig godt med nogen om det – eller til man bliver lidt ældre. Indtil da kan det måske “bare” være en lille forelskelse, man ikke gør noget ved, men som man bare kan gå og hygge sig med.

Det er meget lettere sagt end gjort. Derfor er det en rigtig god idé at snakke med nogen. Det hjælper nemlig næsten altid at dele sine tanker og følelser, så man ikke skal gå med dem alene.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.