Brev
Kan lide den samme som min bedste veninde
Hej jeg er en pige på 14 år.
Jeg har en bedste veninde som har haft noget med en for omkring 4-5 måneder siden. De stoppede så efter 2 måneder ca. fordi at de var blevet uvenner. Han havde fået sine venner til at fjerne hende osv.
Jeg har kendt ham i 1 år mere end hende, men vi har ikk rigtig snakket sammen.
Men da de begyndte at snakke, skrive og være sammen begyndte jeg at kunne lide ham mere og mere.
Vi har sovet sammen med ham, min veninde og 2 andre drenge 3 gange ca. min veninde og ham har kysset lidt, men ikke mere end deT. Jeg har været lidt jaloux.
Efter de blev uvenner har mig og ham talt sammen næsten vær dag, men min veninde er lidt sur over det. Vi talte sammen forleden, og jeg fortalte jeg kunne lide ham. Hun tog det pænt, men hun sagde hun stadig havde følser for ham. Jeg ved ikk hvad jeg skal gøre nu fordi jeg kan ikk bare glemme ham…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Hvor er det fint at læse, hvordan du både tager hensyn til din veninde og til dig selv. Jeg kan godt læse, at det er en følsom situation, du og din veninde er i lige nu.
Man behøver ikke gøre noget ved en forelskelse. Det er en følelse, som du ikke selv bestemmer over. Sådanne følelser kan komme og gå, og man bestemmer ikke selv, hvem man bliver forelsket i.
Når man er veninder, så kan man nogle gange lide de samme ting, og det gælder også nogle gange, at man bliver forelsket i den samme dreng.
Det eneste, du bestemmer over, er, hvad du gør ved det. Du bestemmer, om du vil lægge mere an på din venindes eks, begynde at skrive mere sammen med ham eller fortælle ham, at du er forelsket i ham. Det behøver du jo ikke at gøre.
Hvis din veninde betyder meget for dig, og hun lige nu har det svært med, at du kommer for tæt på hendes eks, så vil det nok være en dårlig ide at gøre det. For så bliver det nok svært for jer at blive ved med at være veninder for en tid. Måske koster det dig venskabet med din bedste veninde?
Det er superflot, at du har været ærlig over for din veninde og fortalt, at du er glad for hendes eks. Det er også dejligt at læse, din veninde siger ærligt, at det er svært for hende. Det siger mig, at du og din veninde har et stærkt forhold. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du holder fast i at fortælle din veninde, hvad du har tænkt dig at gøre i forhold til drengen.
Måske kan I sammen finde en løsning, som I begge kan være i. Det kunne f.eks. være, at I ikke var sammen alle 3. Det kunne være at din veninde havde brug for lidt mere tid, inden du skrev mere med ham – eller måske en helt anden løsning.
Det er meget almindeligt, at når man er forelsket eller på vej til at blive det, så er alle ens tanker fyldt op med kærlighed. Derfor håber jeg, at du holder fast i dit mod og får talt med din veninde igen, så I sammen kan finde en løsning.
Jeg tænker, det er supervigtigt, at I får afklaret det mellem jer to, så du bedre ved, hvad der er bedst at gøre. Ellers kan det jo ske, at hvis du går efter din forelskelse (hendes eks), og det ikke går alligevel, og din veninde vender dig ryggen, så bliver du måske dobbelt ramt…
Hvis du vælger din veninde, så vil det nok være nemmest at stoppe kontakten til ham drengen, og så må du betragte din forelskelse i hendes eks-kæreste, som en ikke mulighed, fordi du vælger venskabet til din veninde.
Det ved jeg godt ikke er den bedste løsning lige nu, og du vil måske også opleve det som kærestesorg.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen