Brev
Kan jeg tillade mig det?
Jeg skriver til jer, da jeg står i en meget forvirrende situation.
Min eks og jeg slog op for lidt over to måneder siden, efter at havde været sammen i næsten fem år, Så jeg er selvfølgelig meget sårbar, da jeg har så meget kærlighed at give af.
Men så har jeg mødt den her pige, som er helt vildt dejlig, mén problemet er bare at hun er 16, bliver snart 17. Jeg bliver snart selv 21. (Næsten en måned efter hende), så jeg er vel alt for gammel til at det ville kunne lade sig gøre?!
Jeg er simpelthen nødt til at høre en andens mening, for kan ikke få hende ud af hovedet, og hun er også ret vild med mig, som hun selv har indrømmet…
Jeg er også bange for at, jeg i virkeligheden bare søger ny trykhed, men jeg føler bare at hun er helt vildt dejlig…
Argh, hvorfor skal kærlighed være så kompliceret?! – Håber I kan hjælpe mig med at, få afklaret mine forvirringer, eller måske give mig en anden syn på det hele.
Tak på forhånd !
PS. Det er et fantastisk arbejde I gør, stor respekt til jer!
Dreng, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 20 år
Tak for dit brev og den respekt du sender os her på Børnetelefonen.
Hvor er det dejligt, at du har en masser kærlighed at give af, og at du efter en længerevarende forhold har mødt en sød pige. Jeg ved ikke, om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men hvis du spørger om, om det rent lovmæssigt er okay at fx være sammen med en pige på 16 år, når du selv er 20 år, så er svaret, at det er det. Den seksuelle lavalder er i Danmark 15 år. Du kan læse mere om den seksuelle lavalder i Danmark på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder.aspx
Det lyder til, at du er rimelig vild med hende, og at det er gengældt. At der så er fire års aldersforskel mellem jer, ser jeg umiddelbart ikke som det store problem. Det handler vel mere om, at man har noget at tale om, kan grine sammen og nyder hinandens selskab, ikke? Modenhed har også meget at sige i jeres alder, og der kan være stor forskel fra ung til ung. Fx kan man godt være lige modne, selvom der er flere års forskel. Har I mon talt sammen om jeres aldersforskel og om det betyder noget i bestemte situationer? Hvis ikke, så kunne det måske være en god idé?
Du skriver også, at du er lidt bange for, at du ”bare” søger tryghed efter nu at være blevet single efter 5 års parhold. Men er der noget galt med tryghed? Tror du, at det er ønsket om tryghed, som gør dig vild med hende? Nogle ting kan man ikke tænke sig til, og umiddelbart vil jeg sige, at det lyder, som om du/I bare skal give det en chance og se, hvad der sker. Kærlighed kan være kompliceret, men nogle gange handler det også bare om ikke at ”overtænke” det hele, men i stedet følge ens følelser og mavefornemmelse.
Jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden.
De bedste hilsner
BørneTelefonen