Brev
Kan ikke komme over det
Hej jeg er en pige på 13 og bliver nemt vild med drenge igår var der nytårskoncert og jeg så 3 drenge som skulle optræde en af dem som sang var virkelig pæn og lækker men problemet er bare at jeg kender ham ikke og det er på ingen måde realistisk at vi bliver venner og kommer til at kende hinanden. Har rigtig svær ved at komme over det. Hjælp mig please
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have råd til, hvordan du kan tænke på noget andet end drengen. Du skriver, at det ikke er realistisk, at I to bliver venner. Er det mon rigtigt forstået, at det kan gøre dig ked af det at være vild med én, som du ikke kan få?
Du skriver, at du gerne vil komme over drengen. Når der er noget, man rigtig gerne vil komme over eller stoppe med at tænke på, kan man komme til at gøre det modsatte: At tænke rigtig meget på det.
Hvis jeg siger, at du ikke må tænke på en rød elefant. Hvad tænker du så på? De fleste vil tænke på lige netop en rød elefant. På samme måde kan det være, du kommer til at tænke meget på drengen fra nytårskoncerten, hvis du hele tiden siger til dig selv, at du ikke må tænke på ham.
Jeg vil derfor foreslå dig, at du giver dig selv lov til at have de følelser, du har. Det kan du gøre ved at give plads til de følelser, du har. Og hellere end at sige til dig selv, hvad du ikke må tænke på, kan du måske finde nogle alternative ting, du gerne vil og ”må” tænke på. Det kan også være en måde at komme over drengen fra nytårskoncerten på. Måske ved at se dine venner, se film, dyrke sport eller andre ting, du synes rigtig godt om?
Måske du også kan snakke med dine veninder om, hvordan du har det? Måske de nogle gange har lignende oplevelser med at falde for nogen, de ikke kender så godt? Eller de også kan have svært ved at komme over nogen, de er vilde med? Det er en god idé at dele det med nogen, så du ikke skal gå med det selv.
Jeg håber, at du kan bruge mit brev.
Kærlig hilsen BørneTelefonen