Brev
Kan ikke gøre hvad jeg har lyst til
Kære BB
Jeg er en pige på 14 og Jeg skriver ind til jer fordi der tit opstår små problemer for mig i hverdagen.
Jeg har ret mange drengevenner. Og jeg elsker at være sammen med drenge.
Her for en måneds tid siden begyndte en dreng der har gået i min klasse at skrive til mig (drengen har en kæreste)
Han skrev jeg var dejlig, og alt muligt. Han har gjort det før. Med mange. Hans kæreste ved godt han har skrevet sådan til andre. Hun tilgiver ham. Problemet er at jeg godt kan lide ham lidt. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da han har en kæreste.
Jeg har ikke lyst til at fortælle hans kæreste alt det mig og ham har skrevet, selvom jeg godt ved jeg burde gøre det. Men hvis jeg siger det ødelægger det mig og hams forhold, og vi har et ret godt venskab.
Så der så en anden dreng fra min klasse der har kunne li mig i nogen år. Det bliver aldrig til noget mellem mig og ham og det ved han ogs godt. Han er en af mine bedste venner og jeg elsker ham utrolig højt. Men det er som om han bliver sur på mig over ingenting. Det har ham gjort den seneste tid. Og vi snakker altid om det bagefter, det vi ret gode til. Men det som om bagefter er det bare underligt mellem os. Jeg ved ikke hvad der sker. Jeg kan ikke snakke normalt med ham.
Der så endnu en dreng som ogs er en af mine utrolig gode venner. Ham er jeg ogs en smule lun på. Men jeg ved hvor dårligt han kan behandle folk, og hvor meget han lyver. Man kan ikke fortælle ham noget uden det kommer videre. Men i hvert fald kan jeg stadig godt lide ham lidt. Men mange af mine veninder kan ikke så godt lide han.
Han har været kæreste med en af mine utrolig gode veninder tidligere hvor han bare var et svin. Så der mange der ikke kan lide ham. Og ham jeg nævnte gør der har kunne lide mig et stykke tid, har også sagt jeg ikke skal omgås med ham. Det som om han bliver sur på mig når jeg sammen med ham.
Jeg føler ikke jeg kan gøre hvad jeg har lyst til uden nogen bliver sure. Jeg forstår det ikke. Det som om alt hvad jeg gøre har konsekvenser. Og det utrolig svært. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg ville helst ikke træde andre over tærene men jeg hader at tingene ikke bare kunne være uden kosekvenser.
Hjælp mig
Kærlig hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Når man rammer teenage-årene, så begynder man rigtig tit at kunne mærke og føle nogle nye følelser, som man måske ikke har følt tidligere. Det kan nogle gange være lidt svært, at finde ud af hvad alle disse nye følelser nu betyder og hvordan man skal reagere på dem. Jeg bliver nysgerrig på, om det mon er noget du kender lidt til?
Du fortæller om specielt 3 drenge: En som er lun på dig, men hvis følelser du ikke gengælder og så to drenge som du er lidt eller meget lun på. Du fortæller også til start, at du generelt elsker at være sammen med drenge og at du har ret mange drengevenner. Jeg får lyst til at spørge, om du har tænkt lidt over, hvad det er ved lige præcis dine drengevenner som du godt kan lide? Hvad er det de 'giver dig', som f.eks. en veninde ikke kan 'give dig' på samme måde? Nogle gange kan drenge-venskaber blive til flirte-venskaber og det kan pige-venskaber måske ikke på samme måde. Når man bevidst eller ubevidst ender i sådan et flirte-venskab, så kan man føle en helt anden spænding end ved almindelige venskaber og det kan man blive rigtig draget af og smigret af. Og faktisk kan man nogle gange blive en smule afhængig af spændingen i et flirte-venskab.
Når man ramler ind i at kunne lide flere på en gang, kan det være lidt svært at vælge, fordi man samtidig så måske må lukke et flirte-venskab og måske det er lidt det, du er havnet i? Det er bestemt ikke noget man bevidst havner i, men kan du mon genkende lidt af det? Jeg synes dit brev er så flot ærligt og jeg tænker, at det er en utrolig stærk evne at have at være ærlig - især overfor sig selv. Jeg tænker at denne evne kan hjælpe dig rigtig langt i din problemstilling om at stå med flere drenge du kan lide. Hvis du har din ærlighed med i alle dine venskaber, uanset hvilken slags venskab det er, så tænker jeg, at du er nået rigtig langt - også selvom din ærlighed kan komme til at såre nogen. Men er man uærlig over længere tid i et venskab, så ender det som oftest alligevel ikke rart. Du er f.eks. ærlig omkring at du ikke kan lide en af drengene, som han kan lide dig. Men I forbliver venner og måske det er fordi han ikke er ærlig overfor sig selv om, at det er for svært at være venner med dig lige nu, fordi han ved at hans følelser ikke er gengældt. Han mærker ikke efter og måske går det på en måde ud over dig med surhed uden han egentlig tænker over det. Giver det mening??
Man skal mærke efter og være ærlig - overfor sig selv og andre. Hvis du får stillet spørgsmålet "Hvem kan du bedst lide?" og du skal mærke efter og bruge din stærke ærlighed, hvad ville du så svare? Måske dit svar kan være med til at løse din svære situation, hvor du kan lide flere, men helst ikke vil såre nogen - som jeg læser dit brev. Ærlighed kan såre nu og her, men vil i længden være at vise stor respekt for andre og ofte også vise vejen for den rette vej at gå. Og jeg kan godt forstå, at du synes det er ufedt at der er konsekvenser, men dem vil der altid være. Man kan ikke undgå dem. Men man kan sørge for på bedste vis, at det er de mildeste konsekvenser for alle og de kommer rigtig tit af ærlighed. Nogle gange kan det i nu'et virker rigtig hårdt, men på den lange bane være den bedste og mest overskuelige beslutning og konsekvens.
Nå, jeg har skrevet en masse lidt filosofiske tanker og måske du slet ikke synes de giver så meget mening og måske du gør. Hvis vi skal prøve ikke at være så filosofiske, så tænker jeg rigtig meget på, om du mon har talt om det her med dine veninder? Ved de at du går og bakser lidt med at have så mange drengevenner og i særdeledshed at de tre venskaber du beskriver giver dig grund til at synes det er lidt svært at være dig for tiden? De kender måske drengene, men de kender i hvert fald dig og det kan være det bedste udgangspunkt for at hjælpe dig på vej til at få løst den drenge-"knude" du er endt i. Eller har du selv nogle erfaringer fra tidligere situationer som måske ligner disse og som du kan tænke tilbage på og få lidt hjælp fra?
Jeg tænker dine veninder også godt kender til den følelse af at kunne lide flere fyre på en gnag og ikke altid at vide, hvordan man skal tackle det, hvis man også skal tage hensyn til ikke at såre ens andre venner og veninder. Det er en problemstilling alle unge står i på et tidspunkt, så jeg synes I skal prøve at snakke om det, måske I kan støtte hinanden og lave nogle aftaler omkring, hvordan I passer på hinanden. Det at flirte kan være rigtig dejligt, men også give problemer,hvis man har gang i flere fyre på en gang, ligesom man kan komme til at såre veninder, hvis man flirter med deres kærester. Flirteri er en naturlig del af livet, men det kan være en god ide ind imellem at stoppe op og mærke efter,hvad det gør ved en, føles det rart og ok, eller er man igang med noget, som kan såre andre?
Man er ikke selv herre over hvem man forelsker sig i og umiddelbart lyder det til, du lige nu, nyder at have flere drenge omkring dig, der kan lide dig. Det kan føles rart at være elsket, men jeg kan love dig, at den dag, hvor du møder en, hvor flirteriet bliver til en forelskelse, så vil du ikke være i tvivl om at du har fundet den rette og så stopper det sikkert helt automatisk at du har lyst til også at flirte med andre, så vær tålmodig overfor dig selv og nyd det at være ung. Så længe man altid tænker på at behandle andre, som man gerne selv vil behandles, så kan det ikke gå helt galt.
Jeg håber mit svar giver dig bare en lille smule ide om, at det giver god mening at det er svært at være dig midt i alle drenge-venskaberne, men at din ærlighed over for dig selv og dine følelser måske kan være med til at hjælpe dig på rette vej. Jeg håber rigtig meget, at du kommer til at føle at din tilværelse bliver lidt nemmere også selvom der med handliger kommer konsekvenser som nogle gange er sværere end andre.
Kærlig hilsen Børnetelefonen