Brev
Kan han stadig lide mig?
Hej
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg har skrevet med en sød sød søøød fyr på 14 år. Vi har dog kun skrevet i et par måneder men det føles som lang tid. Men der er bare et problem… vi skriver ikke så meget sammen mere, altså sårn næsten aldrig. Jeg er så glad for ham og han er den sødeste dreng jeg har mødt. Han sagde da vi skrev meget sammen at han godt kunne lide at skrive med mig og at det vi havde var specielt
… men føler bare at vi har mistet det vi havde og jeg har bare ikke lyst til at “miste” ham… hvad skal jeg gøre? Vil bare heller ikke spørge ham direkte om han stadig kan lide mig…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du har skrevet med en sød fyr i et stykke tid, men du er bange for at miste ham. Det kan jeg virkelig godt forstå er hårdt at tænke på.
Jeg kan høre, at du er i tvivl om han stadig kan lide dig, fordi I ikke skriver så meget mere. Men som du også selv siger har det ikke altid været sådan. Måske kan det tænkes, at det slet ikke handler om dig. Der kan nemlig være mange årsager til at man oplever, at ens crush ikke skriver lige så meget som han plejer.
Du fortæller, at du ikke har lyst til at spørge ham direkte, om han stadig kan lide dig. Det kan jeg virkelig godt forstå. Når jeg alligevel tænker, at det er en mulighed, er det fordi jeg oplever, at man kan finde ud af det på en mere inddirekte måde. Du kan fx starte stille og roligt med at afsløre, at du bliver glad når I skriver sammen osv. Jo tættere man kommer på personen, jo flere chancer får man for at fortælle lidt om, hvad man føler for personen. Mon du kan følge mig i den tanke?
Derefter kan du mærke efter, hvordan personen reagerer. Hvis personen også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter hvordan personen reagerer. Hvis personen igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.
Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner/bekendte bliver akavet.
Når man får et crush på en person eller bliver forelsket, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Derfor kan det også være en god ide at lave noget sammen – sport, gruppearbejde eller andre ting, så du kommer tættere på den person, du har i tankerne. Hvilke ting kan du komme i tanke om, som bringer dig tættere på ham?
Prøv at læse ’gode råd om kærlighed’ og mere om emnet her: kærlighed
Jeg ønsker dig alt det bedste. Hvis du har brug for flere råd og mere inspiration kan du ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen