Kan han mærke om jeg har mistet min mødom

Hej…

Jeg er en pige som er itvivl om jeg har mistet min mødom og jeg har sagt til min kæreste at jeg ikke har mistet min mødom

men jeg er itvivl om hvis vi så har sex om han så godt kan mærke om jeg har mistet den eller om jeg stadig har den

Håber du kan hjælpe.

Hilsen den nervøse pige….

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du er i tvivl om du har mistet din mødom. Jeg gætter på, at når du er i tvivl, så betyder det, at du ikke har været i seng med nogen endnu og på den måde er du jo stadig jomfru.
Mødommen kan man miste på mange måder. Det er altså ikke kun når man har sex, men også hvis man dyrker sport, cykler, tampon eller onani eller andre almindelige bevægelser, at man kan miste sin mødom.

Mødommen er jo ikke en hinde, der skal briste første gang man har sex. Mødommen er bittesmå slimihindefolder, som ligger som en slags krans oppe i skeden - nogen kalder den for kønskrans, da navnet passer bedre til det, den er. Grunden til at det kan bløde lidt eller gøre ondt, er fordi at man ikke er våd nok - altså det kan være fordi, man er nervøs eller at den man er sammen med er for hurtig og ikke kæler nok til, at man slapper af og får lyst.

Man kan ikke mærke, om du har den eller ej, og der behøver heller ikke være blod på lagnet bagefter,. Det er nemlig meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvordan den føles første gang eller om mødommen allerede er væk.

Jeg tænker, at det måske vil være meget godt, hvis du får snakket med din kæreste om din bekymring, inden I skal have sex. Så I begge kan få en tryg og god oplevelse ud af det.

Venlig hilsen BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?