Brev
Kan han lide mig
Hej BB…
Jeg er forelsket i en dreng fra min klasse
jeg tror godt han ved jeg er lun på ham jeg har i vert fald sagt det til ham.
Og han har sagt at han også er lidt lun på mig.
Men jeg ved ikke om han stadig er det hvordan kan jeg finde ud af det?
Hilsen ukendt:)
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Hvor er det dejligt, at du er forelsket i ham drengen fra din klasse. Forelskelse er en dejlig følelse, men også en følelse der kan gøre én forvirret. Jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre, og at du gerne vil finde ud af, om drengen stadig er lun på dig.
Der er forskellige ting, du kan gøre for at finde ud af, om han stadig er lun på dig. En ting du kan gøre er at forsøge at få øjenkontakt med ham og hilse eller smile til ham, når I ses i skolen. Du kan også give ham et kompliment, når I ses, såsom "lækkert hår" eller "sej trøje du har på i dag". Hvis du altså synes godt om hans hår eller trøje, det er bare eksempler.
Hvis han smiler tilbage og/eller hilser igen og ellers virker glad og gerne vil snakke, når du giver ham et kompliment, kan det betyde, at han også stadig er lun på dig. Hvis du synes, det er lidt svært at gøre de her ting, og dig og ham drengen har en fælles ven/veninde, kan du måske starte med at spørge ham/hende, om de vil spørge ham, om han stadig er lun på dig. Hvis du ikke har lyst til at vente med at finde ud af, hvordan han har det med dig, kan du selvfølgelig også fortælle ham, at du stadig er lun på ham og gerne vil vide, hvordan han har det.
Du har allerede vist mod ved at fortælle ham, at du er lun på ham. Det kræver mod at tage det første skridt. Det er ikke til at sige, hvad der vil ske, hvis du tager et skridt mere og kontakter ham drengen igen. Men jeg tror, at du har det mod, der skal til, for at finde ud af om han stadig er lun på dig. Jeg håber at det vil gå, ligesom du ønsker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen