kærste

der er en fra min parallel klasse jeg syndtes er smuk og ser sød ud men problemet er at jeg aldrig har snakket med hende

Hvad skal jeg gører.

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11-årige dreng

Mange tak for dit brev. Det er vel nok godt du skriver til BørneTelefonen og fortæller om din forelskelse i pigen fra din parallelklasse. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig videre med hvad, du kan gøre.

Lige så rart det kan være at være forelsket i en smuk og sød pige, ligeså forvirrende kan det også være. Særligt når man ikke ved om den pige, man er forelsket i, har det på samme måde som en selv. Så kan man på den ene side svæve rundt på en lyserød  sky og fantasere om pigen, man er forelsket i. Men på den anden side kan man også nærmest få mavepine ved tanken om,  pigen måske  ikke føler på samme måde som en selv. Jeg er nysgerrig på, om det mon er sådan, det er for dig lige nu?

Jeg tænker, at det vil være en rigtig god ide, at du prøver at tale lidt med den pige, du er forelsket i. Det vil nemlig være første skridt til, at du og pigen kan lære hinanden lidt bedre at kende. På den måde kan du finde ud af, om I har noget at tale om, når I er sammen. Du kan også finde ud af, om I mon klikker godt sammen.

Hvis du synes, det er lidt svært at finde ud af, hvordan du kan starte en god snak med pigen fra parallelklassen har jeg nogle ideer, du måske kan bruge. Prøv at spørge ind til pigen og vær nysgerrig på hendes liv.  Vupti finder I måske noget, der fanger jeres begges interesse.

Du kan fx spørge ind til pigens fritidsinteresser eller høre, om hun kender en god tv-serie, du kan se? Du kan også høre, hvor hun har købt sin skoletaske, eller om hun kan foreslå dig noget fedt musik.

Du kan måske øve dig i at stille hv-spørgsmål. Altså spørgsmål hvor pigen ikke svarer ja eller nej, men er nødt til at fortælle lidt mere. Jeg ved nemlig, at mange elsker at få lov til at tale, mens andre lytter.  Du kan måske spørge, hvilke lærere hun har i klassen?

Du kan også prøve at give pigen nogle søde komplimenter, De fleste bliver glade for at få et kompliment. Det føles også ofte rart at give komplimenter. Prøv at se på pigen og tænk over det, du kan lide ved hende. Måske synes du, hendes hår ser blødt ud, eller hun har flotte øjne? Et kompliment viser, du gerne vil i kontakt og lære pigen at kende.

Du kan også overveje, om du vil tilbyde pigen en lækker snack eller høre, om hun vil med ud i frikvarteret og spille bold.

Måske synes du, situationen er svær. Men prøv alligevel så godt du kan.

Jeg håber, du har mod på at prøve det. Lige så stille vil du opdage om interessen er gengældt.

Jeg kommer også til at tænke på, om du har nogle venner i din klasse, som du kan fortælle om din forelskelse? Hvis du har det, kunne det godt være en rigtig god ide at tage en snak. For det kan føles rigtig godt at dele sin forelskelse med nogen, så man ikke skal gå med den alene. Gad vide hvad du tænker om dette?

Samtidig kan dine venner måske hjælpe dig med at lege I er en slags detektiver. Måske kender de nogen, der kender pigen, som de kan spørge, om de ved noget. Så kan du blive lidt klogere på, hvilke interesser pigen har og lettere tage en snak med hende.

Jeg håber meget, der er noget i mit svar, der har givet dig en ide om, hvad du kan gøre. Ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan også skrive eller chatte med en sød voksen rådgiver, der lytter til dig. Sammen kan I måske komme med flere ideer til, hvad du kan gøre.

Jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden. Jeg har en rigtig god fornemmelse af, du sagtens kan klare det.

Varme hilsner fra BøreTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.