Brev
Kærlighedens aldersgrænser
Hej, jeg er en pige på 13 år.
I følge mig selv (og alle andre) er jeg den person der har det perfekte liv og gør alle de rigtige ting, men jeg har en lille flirt med en dreng, der bliver 17, dagen efter jeg bliver 14….. 3 år…. Det er ret meget!! – Men vi vil begge to gerne være kærester….
Jeg synes selv at det er ret vildt med den aldersforskel, men der er ikke andre turn offs. Han er bare så skide sød og virker som en på min alder….
Hvad gør jeg?
Mvh Pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft mod på at skrive ind til os. Det er  dejligt at høre, at du er forelsket. Ny kærlighed er spændende og fantastisk. Men jeg kan også følge dig i, at det kan være lidt svært, når der er nogle års aldersforskel. Jeg forstår godt, at du får en del tanker i forbindelse med det. Det kan, når man er så ung, være overvældende, at der er 3 års forskel. Men I er ikke de eneste, der oplever forelskelse trods aldersforskel. Det, man bare skal huske, er, at man hurtigt vil have forskellige interesser. Det kan være om drømme for fremtiden , men det kan også være i forhold til det seksuelle. En på 17 vil ofte være mere klar seksuelt end en på 14. Samtidig er det jo sådan, at en over 15 år ikke må have sex med en under 15 år. Det er faktisk ulovligt. Loven er lavet sådan for at beskytte børn og unge. Det er derfor noget, både du og drengen skal være opmærksomme på. Du kan læse mere om den seksuelle lavalder her. Hvis det nu viser sig, at I bliver kærester, så er det super vigtigt, at du ikke føler dig presset til sex. Uanset hvor glad du er for drengen. Det vil derfor være en god ide at tage en snak med ham om tanker og grænser i forhold til sex. Du kunne fx vise ham svaret her – som en måde at starte den snak på? Jeg bliver lidt nysgerrig på om du har haft tale med dine forældre? Hvad siger de? Det kan nemlig være en god ide, at have dem med på råd. Det kan også være, at det vil være trygt for dig, at lade dem møde ham? Hvis  du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden eller ringe til BørneTelefonen på 116111. De kærligste hilsner BørneTelefonen