Brev
Kærligheden er lidt træls i starten..
Hejsa BB!!
Jeg er en dreng på 12 år, og jeg har det lidt træls lige nu..
Jeg har fået en kæreste, hvilket er en dejlig ting, men det er en lille smule svært. Det er sådan vi mødtes for 2 uger siden på en skiferie, og det var rigtig hyggeligt. Det er bare sådan at vi bor en time fra hinanden, og min mor og far ved det ikke endnu.
Jeg har i alt to soørgsmål: Det første er hvordan vi på en skal kunne komme til at se hinanden igen, mest fordi hun er rigtig sød og alt det der. Det er også sådan at når man er 12 år har man ikke rigtig penge til tog billetter.. Så vil du/i ikke hjælpe mig det? Det kunne da være rigtig dejligt!
Det andet spørgsmål handler om at jeg har svært ved at fortælle mine forældre, mest fordi at man kan godt syntes de godt kan være ret så pinlige! Så det jed gerne vil høre er hvad jeg skal sige, og hvilke tidspunkt der er det rette.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige dreng.
Først vil jeg lige sige tillykke med, at du har fået en sød kæreste. Det lyder dejligt for dig. Sikke et held, at I begge lige var på skiferie i samme uge og på samme sted.
Men du skriver, at du synes, at det er svært, da I bor langt væk fra hinanden. Det kan jeg godt forstå er lidt træls, for så kan I ikke bare ses, når i har lyst. Og ja togbiletter koster også penge , som du skriver. Heldigvis rejser man til halv pris, når man er mellem 12-15 år.
Jeg ved ikke om du får lommepenge derhjemme? Ellers kan du måske snakke med dine forældre om, du kan få nogle pligter derhjemme, så du kan tjene lidt penge. Måske kan du hjælpe med at gøre rent, vaske op eller lave mad?
Du skriver også, at du har svært ved at få det fortalt til dine forældre og at du synes at de er pinlige. Mange børn og unge synes, at deres forældre er pinlige. Så det er helt normalt, at du har det sådan. Måske synes din kæreste også, at hendes forældre er pinlige. Det kunne være at du skulle prøve at snakke med hende om det?
Du spørger også om, hvad du skal sige til dine forældre og hvornår det rette tidspunkt er. Måske kunne du finde et tidspunkt, hvor I er samlet, måske mens I spiser aftensmad eller sådan noget. Så kunne du stille og roligt fortælle dem, at du er blevet kæreste med en, du har mødt på din skiferie. De vil sikkert blive glade for at høre, at du har fundet en sød pige, som du godt kan lide. Og måske vil de hjælpe dig med at besøge hende eller få besøg af hende hjemme hos dig.
Hvis du synes, det er for meget på en gang, så kan du også sige det til en af dine forældre først. Det kan fx være når I er ude og køre i bil eller laver andet, hvor man ikke lige behøver, at sidde overfor hinanden. En sms kan også være en mulighed, her kan du også skrive, at du synes det er lidt svært at snakke om.
Kærlige hilsen BørneTelefonen