Brev
Kærlighed vigtig
Hej Bb.
Jeg er en pige på 10 år.
Min veninde og mig er forelsket i den samme fyr, og min veninde er kæreste med ham, og jeg er rigtig ked af det. Fordi at jeg har været forelsket i ham i rigtig lang tid, og jeg er genert så derfor spurgte jeg ham ikke før de blev kærester.
Men en af mine andre veninder spurgte ham for mig. Og det er jeg rigtig glad for, ( altså at hun ville spørge for mig). Og nu tænker han over det. Men han jo en kæreste( min veninde).
Hilsen anonym.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at det er en svær situation, at du er forelsket i den samme dreng som din veninde er kæreste med. Det er jo rigtig dejligt  at være forelsket, især når ham du er forelsket i, nu også tænker over, om han måske har lyst til at være kærester med dig. Men som du skriver, er det jo lidt et dilemma når nu din veninde også er forelsket i ham, og allerede er kærester med ham. Ved din veninde mon godt, at du er også er forelsket i ham? Det er jo tit noget man taler om som veninder. Så måske I allerede har talt om det inden, at hun blev kærester med ham? Og har du mon så også fortalt hende, at du er ked af, at hun blev kærester med ham? Jeg synes, at det er rigtig modigt at du har fået din anden veninde til at spørge drengen, du er forelsket i. Hvad mon du har fået din veninde til helt præcist at spørge ham om? Har hun mon spurgt ham, om han kan lide dig eller har hun spurgt om han vil være kærester med dig? Og har du mon tænkt over, hvad du vil gøre hvis han siger ja? Jeg tænker, at det måske kunne være en god idé at forberede dig på, hvad du så vil sige til din veninde? Jeg tænker, at hun nok vil blive ked af det, hvis hendes kæreste ikke længere har lyst til at være kærester og han bedre kan lide dig. Det vil de fleste nok blive lidt kede af.
Det kan jo også være, at hun bliver vred på dig og på ham, hvis han vælger dig i stedet for hende? Jeg tænker, at du nok kender din veninde ret godt, så du ved måske allerede på forhånd, hvordan det er mest sandsynligt at hun vil reagere? Og du ved måske også, hvad der vil være bedst at sige til hende, hvis hun bliver ked af det eller vred? Det kan også være, at hun slet ikke bliver overrasket, fordi hun allerede på forhånd vidste at du var forelsket i ham? Du skriver, at drengen lige nu tænker over, om at han hellere vil være kærester med dig, og jeg tænker, at der jo derfor også er den mulighed, at han vælger din veninde fremfor dig. Har du mon også tænkt over hvordan det vil være? Og vil du godt kunne tale med din veninde om det, når hun så stadig vil være kærester med drengen bagefter? Det lyder som om, at du også har andre gode veninder, og det er jeg rigtig glad for at høre. Det er nemlig altid godt at have nogle gode veninder, man kan tale med om situationen, især hvis du bliver ked af det svar du får fra drengen. Hvad enten det er dig eller din veninde som måske bliver kede af den beslutning som drengen tager, så kommer man heldigvis over det på et tidspunkt, og bliver glad igen. Det føles ikke altid sådan og det er også helt okay at være ked af det, når man er ulykkelig forelsket. Heldigvis går det over på et tidspunkt og man bliver måske også forelsket i en anden på et tidspunkt. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Det er en svær situation du står i, som desværre også er svær at komme med en rigtig god løsning på. Hvis du har lyst til at tale mere om det og hvad du måske kan gøre når drengen vender tilbage med et svar, er du også altid velkommen til at skrive til os på Chatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan tale med en rådgiver.  Kærlig hilsen BørneTelefonen