Brev
Kærlighed uden hans kærlighed
Hej
jeg er en pige på 13 og jeg kan lide en dreng ikke bare lide men alt for meget mere.. Vi var engang kærester og nu har jeg fundet ud af at han ikke kan lide mig, og jeg har sagt jeg kan lide ham.. Jeg føler mig som en idiot. Altså jeg kan ikke styre mine følelser, jeg vil ikke lide ham mere. Men det sker bare, hvad skal jeg gøre? Har det virkelig svært for tiden??
Hjælp..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Tak for dit fine brev, hvor du meget ærligt fortæller om dine følelser. Kærlighed og forelskelse er både det mest fantastiske, man kan opleve i verden og samtidig kan den gøre rigtig ondt. Så jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og hvor er det godt, at du så har skrevet til brevkassen.
Du fortæller om en dreng, som du kan lide og som du også tidligere har været kærester med. Du fortæller, at du har fundet ud af, at han ikke længere kan lide dig, og det kan jeg godt forstå er rigtig svært.
Jeg synes faktisk, at det er ret modigt, at du har sagt, at du godt kan lide ham. Men selvfølgelig er det en svær følelse og det kan gøre ret ondt, når man finder ud af, at det ikke er gengældt. Det er meget forskelligt, hvad der hjælper og hvor lang tid, det tager at komme sig over det.
Giv dig selv lov til at være ked af det. Det er vigtigt. Men jeg tænker også, at det bedste du kan gøre lige nu, er at være sammen med dine gode veninder. Lav en masse gode aftaler, som kan få dig til at tænke på noget andet, og som kan give dig nogle pauser fra dine tanker. Det får ikke følelserne til at forsvinde, men det gør det måske lidt lettere at holde dem ud.
Det er også en rigtig god idé at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en god veninde eller måske din mor. Det er en god måde at få følelserne ud på og det hjælper faktisk, så de ikke fylder helt så meget i kroppen. Det kan jo også være, at de har prøvet noget lignende og kan fortælle om, hvad de gjorde for at komme sig over det.
Når du er sammen med dine venner, kan det være at du pludselig får øje på nogle andre søde drenge, som du kan bruge lidt af dine tanker på. Måske går du til noget i din fritid, hvor du også har mulighed for at bruge lidt ekstra tid og energi. Det kan være rigtig godt at fylde tankerne med noget andet, som du er glad for i en periode.
Det er svært og det tager tid, men det bliver bedre også selvom det måske ikke føles helt sådan lige nu. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23.
De kærligste kram fra BørneTelefonen