Kærlighed til eks’en

Hej BB.

Først og fremmest vil jeg sige jer tusind tak for al den hjælp, I har givet mig herinde. I gør virkelig et godt arbejde!

Jeg er en pige på 15 år, som lige nu går på efterskole. Inden jeg startede heroppe, valgte jeg at slå op med min daværende kæreste, som jeg havde været sammen med gennem næsten 1 1/2 år, b.la. fordi vi begge to skulle på efterskole, men en anden grund var også, at jeg i lang tid have hørt på, at folk mente, jeg skulle droppe ham, fordi han hakkede mig ned psykisk.

Det ligger sådan, at jeg har et godt liv – jeg er glad for min familie, får fine karakterer osv. og holder mig fra rygning og sådan nogle ting, hvor imod min eks ligesom havde/har de her rigtig store problemer med økonomien, han er svært overvægtig, hans far bor/arbejder i Norge, hans bio. mor bor på Island, han er blevet tæsket m.m, og derfor begyndte det at gå mig på, da han også var omgivet af nogle trælse miljøer. Hans far sender ham så penge og betaler for, at han går på efterskolen, så der bor han nu…

Mit problem ligger nu i, at jeg snart et år efter ikke er ovre ham, for vi elskede hinanden virkelig, virkelig højt. Det var virkelig ubeskriveligt – han gjorde mig så lykkelig, når vi var sammen. Jeg følte/føler mig så elsket af ham. Det skal siges, at han elsker børn og ikke kunne finde på at slå på kvinder – og han ville/vil gøre alt for mig – og jeg gjorde ham også allerede dér til et bedre menneske. Udenpå er han hardcore, men indeni har han en vidunderlig personlighed, som man ikke oplever, før man virkelig kender ham.

Men altså, jeg har “haft noget” med et par drenge heroppe – i starten af året var jeg faktisk blevet forelsket i én heroppe, men blev droppet – og når det har stået på, har jeg selvfølgelig tænkt mindre på min eks., men det hele er stoppet igen af en eller anden årsag, og med det samme savner jeg ham.

Han havde fået et kæreste på skolen, som han så var sammen med i 6mdr., men løbende havde han faktisk ringet grædende til mig, fordi han var meget langt ned af den grund, at hun tæskede ham. Hun var psykisk syg og hørte stemmer – hun var virkelig ikke god for ham, men han havde hende, fordi han tænker, at ingen gider ham…

Nu har jeg fundet ud af, at han heller ikke er kommet over mig, og efter han (heldigvis) har slået op med hende, er vi begyndt at få en del kontakt igen. Han ringer tit, og hans stemme får mig til at falde helt til ro – han er den eneste, jeg kan snakke med om bogstavelig talt alt.

En af mine veninder holder fødselsdagsfest i næste måned, hvor vi begge to skal med, og her kommer det, jeg gerne vil have råd til… Jeg ved, at der er mange andre fyre derude, og at jeg fortjener en uden alle de problemer- det har jeg tit fået at vide, men jeg elsker virkelig min eks, og det gør ondt at tænke på ham. I lang tid har vi også helt undgået kontakt, men lige lidt har det hjulpet… Han skal ændre på meget, hvis vi skal være sammen igen, men det ved han.

Mine forældre kommer så ind i billedet nu, for de er selvfølgelig meget bevidste om, at han ikke var/er 100% god for mig, og jeg hader at skuffe mine forældre. De ved godt, at han skal med til festen, men min mor tænker nok, at jeg ikke falder tilbage til ham… Hvis jeg gør, skuffer jeg dem. Og det giver mig forfærdelig dårlig samvittighed. Men jeg er bange for, at jeg falder for ham igen.

Han er ikke “flot” – folk vil dømme mig, hvis de ser mig med ham på gaden (og på skolen), for han ligner på nuværende tidspunkt en ungdomsforbryder, og det går mig på. Men jeg savner den kontakt og de følelser, han kan give mig, og når vi skal ses igen, ved jeg næsten på forhånd, at han vil få mig til at føle mig 100% accepteret med det samme – den måde, han kan se på mig på…

Er det dybt forkert, hvis jeg går tilbage til ham på trods af de andres meninger? Jeg havde sagt til mig selv, at jeg ikke skulle tilbage til ham – at han kun skaber problemer – men der findes ingen personligheder som hans… Jeg ved ikke, om jeg kan klare det, men er det muligt at give det et skud, også selvom mine forældre ville blive skuffede…?

Mange taknemmelige hilsner fra M.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du er forvirret over, hvad du skal.
Hvis jeg skal svare ultra kort på det spørgsmål, som du stiller helt til sidst i dit brev, så lyder det sådan her: ja, det er muligt at give det et skud. I kan prøve det af og se, om det lykkes.
Men, når jeg nu læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om det er særlig smart at gøre. Du skriver på et tidspunkt, at der er mange ting, han skal ændre på, hvis I skal være kærester igen. Hvis jeg nu skal være helt firkantet, så lyder det for mig som om, at du ikke vil være sammen med den, han er nu..? Det tror jeg såmænd også er fornuftigt. Men jeg tror til gengæld ikke, at vi som mennesker kan ændre på ret meget ved vores person, hvis ikke det er fordi, at vi selv ønsker det. Hvis han havde ønsket det, sådan for real, så havde han jo allerede gjort det! Måske vil han kunne ændre sig i en periode, men så er der stor sandsynlighed for, at han vil falde tilbage igen.
Når du beskriver din tidligere kæreste, så lyder det til, at han ikke har det godt. Det lyder også til, at det har været sådan længe. Derfor så synes jeg, du skal overveje, hvad det kan betyde for ham, hvis I bliver kærester igen, og det så går i stykker igen. Kunne du forestille dig, at det kunne skade ham unødvendigt meget?
Jeg synes også, at det er værd at overveje, om et forhold, der en gang før har vist sig ikke at kunne holde, vil kunne overleve på langdistance... I går begge to på efterskole væk fra hinanden, og I møder begge to nye spændende mennesker hver dag.
Jeg tror, at det bedste du kan gøre, er at bestemme dig for, om det er for risikabelt, at indlede et forhold til din eks-kæreste igen. Hvis du vælger dette, så synes jeg du skal overveje, om du kan gennemføre det til den fest, I begge skal til? Hvis du ikke tror, at du kan det, så kunne du overveje ikke at tage med til festen. Ikke for din skyld, men for din eks-kærestes skyld.
Så når du spørger mig, om jeg tror, at I kan give det et skud. Ja, så er det simple svar jo - ja. Men jeg er bare bange for, at det ikke vil være gavnligt for nogen af jer. Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at overveje det hele nøje, og prøve for en stund at fjerne dig fra følelsen og så blive i fornuften. Det er en utrolig svær opgave, det ved jeg godt!
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan prøve vores chat her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.