Brev
kærlighed på trods af aldersforskel
hej
jeg er en dreng på 16 og jeg har en næsten kæreste på 14.
vi har det pisse godt sammen. vi kan snakke om alt, vi får hinanden til at grine. vi bruger rigtig meget tid sammen. Når vi er sammen kan jeg overhoved ikke mærke der er nogen aldersforskel. men jeg tænker nogen gange er det forkert det vi har gang i. Er det klamt?. som sagt kan jeg overhoved ikke mærke nogen aldersforskel når vi er sammen.
det vil virkelig hjælpe med et svar.
så jeg kan få det afklaret så jeg kan stoppe forholdet eller blive ved.
hilsen en dreng som er meget forelsket
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år,
Jeg synes overhovedet ikke, at det er klamt. Det lyder bare som om, at du er blevet godt og grundigt forelsket. Det er der bestemt ikke noget galt med.
Vi kan ikke helt selv styre, hvem det er vi lige går hen og forelsker os i. I dit tilfælde er du blevet forelsket i en pige på 14, og sådan er det.
Det lyder til at der er god kemi mellem jer og I har det godt sammen.  Jeg synes bestemt ikke, du skal droppe hende. Det lyder som  om, at du er meget glad for hende, så det ville da være rigtig ærgerligt.
Det er selvfølgelig vigtigt, at du stadig husker, at der er 2 år i mellem jer. Dette kan betyde, at du måske føler dig klar til sex før hende. Her er det vigtigt, at du acceptere hendes grænser, at du ikke presser hende ud i noget, hun ikke er klar til.
Du lyder som en rigtig god fyr, som tænker over tingene - så jeg også sikker på, at du ikke vil presse hende til noget eller overskride hendes grænser.
Til sidst vil jeg lige informere om, at den sexuelle lavalder i Danmark er 15 år. Hvilket vil sige, at du kan blive anklaget og straffet for at have sex med hende, når hun er under 15 år.
Det er også vigtigt, at I får talt om.
Håber alt det bedste for dig og kærligheden.
BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.