Brev
Kærlighed over nettet..
Kære Børne-brevkasse.
Jeg er en dreng på 11 ½ år. Jeg har mødt 1 rigtig sød pige på nettet som næsten ikke har nogle grænser. Og jeg bliver rigtig liderlig når jeg taler med hende, og hun kan lide mig.
Hun er 12 (13 om 1 måned). Vi har talt om at mødes flere gange. Men jeg har bare altid fundet på en undskyldning. Overhovedet ikke fordi jeg ikke kan lide hende, men mere fordi at jeg ikke tør.
Mit første spørgsmål er om det er unormalt at kunne lide en rigtig meget over nettet? Og er JEG unormal? – (At jeg er så pervers, fx. At blive liderlig og at onanere..)
Hilsen HAM DEN NERVØSE…
PS. Jeg er ikke en særlig populær fyr i klassen så det betyder rigtig meget for mig at hun kan lide mig.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 ½ år!
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du har mødt en sød pige på nettet.
Du spørger om det er unormalt at kunne lide en over nettet. Det er det slet ikke. Der er rigtig mange – også voksne - som rigtig godt kan lide nogen eller bliver forelskede i nogen på nettet. Jeg kan godt forstå, at du tænker på om det er unormalt, da man måske kan synes, at det er lidt mærkeligt, at man kan lide én, som man ikke kender i virkeligheden. Men det er altså helt normalt, og der er mange, der har det på samme måde som dig. Det er heller ikke unormalt at blive liderlig, hvis I taler om sex eller andre frække ting. Du er slet ikke pervers – på det område er du også helt normal!
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret for at mødes med hende, hvis hun ikke har nogen grænser. Du tænker måske på, hvad der skulle ske, hvis I mødtes. Ville hun måske forvente, at I skulle lave nogen seksuelt sammen? Er det mon derfor, du ikke helt tør at mødes med hende? I er begge to meget unge, og jeg tænker, at det ville være for tidligt, at kaste sig ud i noget seksuelt i den ’virkelige verden’. Så synes jeg det er bedre, at dele jeres fantasier over nettet. Så kan du også bedre logge af, hvis du ikke længere har lyst. Det bliver måske lidt sværere at stikke af, hvis du fx tager hjem og besøger hende.
Hvis I beslutter jer for at mødes, tror jeg det er vigtigt, at I aftaler på forhånd, hvad I skal lave, og hvad der skal ske imellem jer. I kan fx gå i biografen eller noget andet. Jeg tror det er vigtigt, at du får sagt til hende, at hun ikke skal forvente, at der kommer til at ske noget seksuelt, da du ikke har lyst, eller ikke er klar til det, men at I godt kan mødes og snakke sammen. Hvis du siger det inden i mødes, undgår du at hun forventer noget andet end du har lyst til, og måske ender med at blive sur eller skuffet. Det er helt i orden, at man siger fra, hvis den anden foreslår noget man ikke har lyst til.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De kærligste hilsner fra
BørneTelefonen