Kærlighed og sorg

Hej bb.

Jeg er en dreng på 12 næste 13, og går i sjette klasse.

Jeg er gode venner med en pige der går i syvende klasse på en anden skole.

Vi var kærester i fem dage, indtil hun skrev til mig en aften, at hun slår op med mig, fordi hun er blevet drillet, med at hun er kærester med en der går i sjette klasse.

Det syntes jeg er meget irriterende, og kan ikke forstå at vi ikke er kæreste længer. Er meget forvirret håber i kan hjælpe mig.

Trist dreng på 13 år

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Jeg kan godt forstå, du er forvirret og trist over, at I ikke kan være kærester, fordi du går i sjette klasse og pigen går i syvende klasse.

Du skriver, at du er næsten 13 år gammel. Gad vide, hvor gammel pigen er? Måske er I næsten lige gamle, selvom I går på forskellige klassetrin. Det kan jo svinge temmeligt meget, hvor gammel man er, når man starter i skolen. Så der kan faktisk være en stor alderskel på eleverne i samme klasse. Mon ikke det er sådan i din og pigens klasse også?

Derfor er det jo lige meget, det der med klassetrin. Det er ærgerligt, at pigen er blevet drillet med det. Og lige så ærgerligt, at hun ikke bare er ligeglad med andres mening om jer.

Men for mange unge på jeres alder, betyder andres mening meget. Dine venners mening betyder måske også meget for dig nogle gange? Så måske kan du godt genkende det med at lade sig styre lidt af andres mening?

Du skriver, at pigen også er en god ven. Måske har I kendt hinanden længe? Og I kan derfor beslutte, at I vil blive ved med at være gode venner? Hvad tænker du om det?

Så kan I tage en snak om, hvor meget I synes, andre skal bestemme over jeres forhold. Og om hvor meget andres mening skal have lov til at styre, det man gør. I kan også tale om, hvad forskellen er på at være gode venner og på at være kærester?  Dét med at blive kærester er noget, man skal være klar til. Og måske har din veninde ikke været helt klar?

Jeg håber for dig, at du får en god snak med din veninde. Det kan måske være lidt svært i starten. Men du lyder som en dreng, der tør og som gør noget ved tingene. Du har jo skrevet til BørneTelefonen!

Jeg ønsker dig held og lykke. Og håber, at jeres venskab består.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Du er også velkommen til at gå på opdagelse i Brevkassen. Vi får mange breve fra børn, som har spørgsmål til venskaber og kærlighed. Du kan måske finde inspiration ved at læse om andres oplevelser og erfaringer.

Mange hilsner fra Brevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.