Brev
Kærlighed eller?
Hej BB!
Jeg er en pige på 16 år, som går på efterskole. Jeg har denne her virkelig gode drengeven som jeg virkelig, virkelig godt kan lide.
Og her for en uge siden gik vi en tur, og vi kom til at snakke om det var mere end et venskab, hvilket vi kom frem til at det var.
Vi kan begge 2 godt lide hinanden og det er selvfølgelig helt vildt godt. Men jeg føler bare der mangler et eller andet…
I aftes snakkede jeg med en ungmedarbejder om ham og mig (Hun er rimelig tæt med ham drengen) og vi kom til at snakke om at man også skal passe på med (bare sådan generelt) at man ikke bliver forelsket i en fordi de er forelsket i én selv, hvis I forstår.
Og jeg er virkelig kommet i tvivl nu… Jeg kan jo virkelig godt lide ham, men der er altså også bare noget der siger at det ikke er os 2.
Folk fra efterskolen siger vi er det perfekte par, og det er sikkert også rigtigt, men jeg føler bare der er noget forkert.
Måske er det fordi vi ikke rigtig rører ved hinanden. Altså vi holder ikke engang i hånd, og mit kærlighedssprog er “Tid til hinanden” og “Fysisk berøring”.
Jeg ved ikke om det kan være noget med det?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige
Tak for dit brev hvor du meget rammende fortæller om din tvivl med hensyn til, om du og din drengeven virkelig er “det perfekte par”, som andre mener, I er.
Det er er en tvivl, som jeg tror, vi er mange, der har prøvet at stå i. Nemlig dilemmaet mellem at vælge mellem en kæreste man er forelsket i, men ikke har et dybt venskab med – eller at vælge en kæreste som er éns bedste ven, men hvor man indimellem har en fornemmelse af, at der måske mangler “noget”.
Allerførst vil jeg gerne sige, at det er super dejligt, at du har en drengeven, som kender dig rigtig godt. Det udfordrer os, gør os til klogere og mere hele personer at danne venskaber på tværs af køn. Det er meget naturligt, at et tæt dreng/pige-venskab fører til overvejelser om, hvorvidt man nu skal gå et skridt videre og blive kærester - for hvis man kan have en kæreste som samtidig er en ven, så får man jo det hele i én person.
Det er rigtig fornuftigt, at du har talt med én af de voksne på efterskolen om din situation. Der er en vigtig pointe i din snak med ungemedarbejderen om, at man skal være varsom med at blive kærester med én, fordi han har stærke følelser. Det er virkelig smigrende at en dreng er vild med én, især hvis det er en dreng, man selv synes er sød og dejlig at være sammen med.
I dit brev viser du, at du kender dig selv rigtig godt, for du er bevidst om, hvad der er vigtigt for dig; nemlig fysisk berøring og tid til hinanden. Det må være noget, du har tænkt igennem, og måske har du endda på din egen krop (med en tidligere kæreste) oplevet, at kærtegn var vigtigt for dig?
Jeg tror bestemt, at du har fat I noget, når du spekulerer på, om der kan være noget med det – altså dét, at I ikke rører ved hinanden. Hvis dit kærlighedssprog er berøring, og du ikke oplever at det er en del af jeres forhold, så forstår jeg godt, at du føler, at der mangler noget.
Spørgsmålet bliver så, om du har mod på at tage initiativet ved at hold i hånd med og kærtegne din ven? Jeg tror, at du skal mærke efter, om du virkelig har lyst til at røre ved ham, eller om du i virkeligheden helst vil fortsætte med at være venner på den måde I har været det indtil nu.
Jeg tror, du vil kunne finde ud af, hvilken vej der er rigtigst for dig at gå, hvis du mærker efter:
Har jeg lyst til at røre ved ham, er jeg fysisk tiltrukket af ham - udover at være tiltrukket af hans personlighed?
Dér har du svaret på din tvivl, fornemmer jeg.
Jeg ønsker dig held og lykke med dit venskab, uanset hvad det udvikler sig til i fremtiden.
De kærligste hilsner,
BørneTelefonen