Brev
Kærlighed
Hej!
Jeg blev forelsket i en rigtig sød pige via Skype. Hun går dog på min skole, en klasse under mig. En af mine venner og jeg skypede med hende, og da hun skulle smutte og vi gik i seng, lå jeg og tænkte på hende. Jeg vidste ikke helt hvad der foregik, men så fra det ene sekund til det andet blev jeg mega forelsket i hende. Jeg har kendt hende i noget tid og hun skal allerede flytte i nogle måneder til en anden by, langt væk. Jeg ved ikke om hun kan lide mig eller bare ser mig som en god ven.
Nu da hun skal flytte inden for kort tid, og jeg lige er blevet forelsket i hende, er alt bare noget lort.. Hvis jeg vælger at blive kærester med hende, så skal jeg vente flere måneder for at se hende igen. Stortset alt jeg tænker på fortiden er hende. Jeg prøver at virke neutral overfor hende, for ikke at hun skal finde ud af jeg er forelsket i hende og hun så skal have problemer og skyldfølelse med at hun bare flytter.
Det kan godt være noget i det her brev ikke giver mening, men jeg tænker ikke klart for tiden. Hun fylder alt i mit hoved.
Hvad skal jeg gøre? Prøve at glemme min forelskelse og tage den hårde kamp? Eller skal jeg springe ud i det og spørge hende eller lade hende finde ud af det selv? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Hilsen
En meget forelsket dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Forelskelse kan gøre at man ikke rigtig kan tænke klart. Derfor giver dit brev i den grad mening. Når man har så mange tanker, er det godt at komme ud med dem. Tak for dine tanker.
Af dit brev kan jeg se, at du tænker virkelig meget. Du tænker over dine egne handlinger. Og du tænker over, hvordan hun har det. Det er virkelig flot, at du kan tænke så langt. Det er langt fra alle unge, der tænker så meget over hvad de gør, og hvordan det påvirker andre. Bliv ved med det!
Nogen gange er det sådan med følelser, at de har det med at bygge sig op inden i kroppen. Når man ikke fortæller ens følelser højt, kan de faktisk bygge sig endnu mere op. Lidt lige som en ballon, man bliver ved med at puste i. Når følelserne sidder helt oppe i halsen, kan det gøre at man ikke kan tænke på andet. Det kan derfor være en idé at fortælle hende, hvordan du føler. En ting du kan gøre er at prøve at tage et skridt ad gangen. Man kan nemlig aldrig forudse alles handlinger. I første omgang kan du få at vide om hun også kan lide dig. Og så kan du forholde dig til det. At du fortæller, hvordan du har det, betyder heller ikke, at du lader hende finde ud af det selv. Måske bliver hun rigtig glad for, du siger det. Og så kan du være der for hende og hjælpe hende med at finde ud af tingene.
Det kan være en god idé at fortælle det til en af dine venner. Har du en ven, der også kender hende? Så kunne du få nogle gode råd derfra. Ellers er du altid velkommen til at ringe ind på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen