Brev
Kærlighed
Hej
jeg er en dreng på 14 som er vild med en pige der er 16
vi har aldrig snakket sammen men spillet lidt fodbold sammen
men jeg ville virkelig gerne i kontakt med hende men gider ikke og skrive fordi det ville være for pinligt fordi jeg er bange for at hun siger det til hendes veninder……
Ved i hvad jeg skal gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Det lyder rigtig dejligt, at du har mødt en sød pige. Jeg bliver nysgerrig på, hvor ofte du ser hende? Måske går I på samme skole? Hvis I ser hinanden ofte, fordi I kommer de samme steder, så er det lettere at få kontakt til hende på en naturlig måde. Hvis du ikke ser hende så tit, så kan de være en god idé at skrive med hende, selvom du er bange for, om hun vil sige det til hendes veninder.
Når det kommer til kærlighed, så skal man nogle gange tage nogle chancer. Nogle gange vil det gå godt. Andre gange vil det ikke gå, som man havde ønsket.
Vi kan slet ikke vide, om hun overhovedet ville fortælle sine veninder, at du skriver til hende. Derfor er det synd, hvis du ikke får skrevet til hende, selvom du har lyst - for hvem ved, måske går det godt i stedet for skidt? Jeg synes, du skal tage chancen. De fleste mennesker kan godt lide, når andre viser interesse for dem – det tror jeg også, at pigen vil kunne lide. Og det vil sikkert også gøre stort indtryk på hende, at du tør tage kontakt.
Du kan fx starte med at skrive til hende og spørge om nogle små ting: en vens telefonnummer eller andre småting. Det kan også være, at du har mod nok til at give hende små komplimenter. Det er alle mennesker nemlig rigtig glade for at få. Måske kan du også se på hendes Facebook-profil (hvis hun har sådan en), hvad hun interesserer sig for. Så kan du også spørge ind til det. Du kan måske også tilføje hende på Snapchat, hvis hun har det.
Næste skridt for dig er måske, at du skal have mere kontakt med pigen, så hun mærker, at du er interesseret i hende. Du har allerede spillet lidt fodbold med hende, og det er en rigtig god start.
Du kan begynde at komme nogle af de samme steder som hende. Det kan være, at hun plejer at hænge ud med sine venner et sted, hvor du også kunne komme sammen med dine venner? Derefter kan du også begynde at få øjenkontakt med hende og smile til hende. Eller f.eks. komme til at røre ved hende ved et “uheld”, når du går forbi hende. Du kunne også spørge hende, om hun vil med ud og spille fodbold.
Jeg håber, at du tager skridtet og viser interessen for pigen. Jeg krydser fingre for, at det lykkes!
Mange hilsner fra
BørneTelefonen