Brev
kærlighed
Hej jeg er en pige på tolv år og har problemer med det med fyre..
jeg har været udsat for en pædofil og nu hvor jeg godt kan lide en dreng ved jeg ikke hvordan jeg kommer i kontakt med ham.. og min mor siger jeg ikke må få en kæreste.. kan hun godt bestemte det?
Hilsen den forvirrede..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært det med fyre.  Og når du så også har haft problemer med en pædofil betyder det måske, at du har nogle negative erfaringer med det andet køn. En pædofil er jo typisk en voksen, som overskrider et barns grænser seksuelt, og hvis det er det du har været ude for, er det naturligt, at det kan være svært i forhold til drenge og det med at få en kæreste.
Når din mor siger, at du ikke må få en kæreste, er det måske det, hun tænker på..? Jeg tænker, at hun nok gerne vil forsøge at beskytte dig mod flere negative erfaringer, selvom det jo nok ikke er sandsynligt, at det vil være negativt for dig at være kæreste med en på din egen alder. (Det er jo også en helt naturlig del af din udvikling, at du bliver mere interesseret i drenge. Og det tænker jeg også, du skal have lov til at være...)
Du spørger, om hun kan bestemme, om du må få en kæreste..? Og det er svært at svare helt præcist på. I princippet må dine forældre jo bestemme over dig, så længe, du er under 18, men samtidig har du også i følge børnekonventionen ret til privatliv... Måske kunne du prøve at vise din mor dit brev til BørneBrevkassen sammen med vores svar. Det tror jeg, vil være et godt udgangspunkt for at I kan få talt sammen om, hvad din mor evt. er bekymret for...
Du må sikkert gerne være venner med en dreng på din alder? Så måske kunne du til en start prøve at se, om du kunne blive venner med den dreng, som du er vild med..? Måske ville det også kunne give din mor tid til at vænne sig til tanken..? Hvis I har et venskab, og I begge godt kan lide hinanden, er det jo muligt at det kan udvikle sig til at blive et kæresteforhold med tiden..?
Da du ikke fortæller, hvor du kender ham fra eller hvor meget I kender hinanden, synes jeg at det er lidt svært at råde dig til hvordan du kan lære ham mere at kende. Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver kan du godt prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du måske uddybe lidt mere om det hele.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.