Brev
Kærlighed
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har en rigtig sød kæreste, vi har været sammen i cirka 8 måneder nu. Når vi sammen kysser vi, snaver vi, rører vi ved hinanden vise steder, og liger på hinanden og nuser lidt. Vi skal snart sove sammen og jeg tror der kommer til at ske noget. Jeg har længe gået og tænkt på det, og jeg føler mig enlig parat, selvom jeg ik er så gammel endnu. Vi har snakket om det et par gange og jeg føler derfor også meget tryg ved ham og det. Men jeg er så mange for jeg blir gravid, jeg vil gerne nøjes med at bruge kondom, men min mor siger p-piller SKAL bruges og det gider jeg bare ikke, da det jo også stopper min menstruation i en periode.
Så kan jeg bare nøjes med kondom, og er det for tideligt at have sex?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 13 år
Tusind tak for dit brev, hvor du fortæller om dit forhold til din søde kæreste og de tanker, der fylder både med, hvad der kommer til at ske i jeres forhold og prævention.
Du skriver, at du har tænkt meget på, om du er helt klar til at have sex med din kæreste og at det er noget, som du egentligt føler dig parat til. Og hvor er det flot, at I har talt sammen om det, det er noget, som rigtig mange par synes er svært. Det fortæller mig, at du er god til at passe på dig selv, og at I er gode til at passe på hinanden.
Det er svært at sige, hvornår man helt præcist er klar til at have sex. I Danmark er de fleste omkring 16 år, når de har sex første gang - det betyder, at de fleste går i 10. klasse, gymnasiet eller andre ungdomsuddannelser. Så I er jo nogle år yngre end de fleste er. Det er meget individuelt og det er derfor kun dig, som kan mærke, om det føles rigtigt for dig. Du fortæller, at du – fordi I også har talt om det flere gange – føler dig meget tryg ved din kæretste. Det er vigtigt, at man har den tryghed over for hinanden, og det gør at I også er opmærksomme på at lytte til hinandens behov.
Jeg tænker, at det vigtigste er, at du hele tiden mærker efter og fortæller ham, hvordan du har det. Så I kan passe på hinanden. Derfor er det også okay, hvis du eller din kæreste pludselig mærker, at I ikke har lyst eller vil alligevel. Det skal respekteres, og det er måske rigtig godt også at tale med hinanden om det inden.
Du fortæller også, at du har talt med din mor om prævention. Jeg er glad for at høre, at det også er noget, som du kan tale med hende om, og som I kan være åbne omkring. Jeg tænker, at jo mere åben du/I kan være omkring det, jo bedre mulighed giver I også hinanden for at være trygge og for at kunne få hjælp, hvis der skulle blive behov for det. Hvad mon din mor siger til det med sex første gang, og ved du om han har talt med sine forældre om det og prævention?
Jeg synes det er så godt, at I allerede har talt om at bruge kondom. Kondom beskytter jer jo både mod graviditet og mod sexsygdomme. Men der er også mange som vælger p-piller eller andre former for p-prævention, fordi kondomet ikke er nær så sikkert mod graviditet.
Det er selvfølgelig noget din mor foreslår, fordi hun gerne vil passe på dig. Hvis du er lidt bekymret omkring at skulle tage p-piller, så kan det være en god idé at tale med din læge om det, og om der kunne være andre muligheder for dig. Du kan læse lidt mere om valg af prævention her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=30069.
Jeg håber, at mit svar har gjort dig lidt mere tryg og lidt klogere på dit valg. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at tale lidt mere med en rådgiver. Det er anonymt og gratis og den er åben alle dage kl 11-23.
Pas nu godt på dig selv.
De kærligste kram fra BørneTelefonen