Kærlighed

Hej Børnetelefonen

Jeg er en 15 årig dreng der går i 8. klasse som har problemer med min bedste veninde.

Det er nemlig sådan at jeg har været bedste venner med hende siden slutningen af 6. klasse nu, og jeg var kunne godt lide hende lidt mere end bare venner i vinters.

Det fortalte jeg hende og hun svarede mig “Jeg er selvfølgelig også rigtig glad for dig, men lige nu har jeg brug for en pause da jeg lige er kommet mig over mit forhold til M. (M. og min veninde har været kærester 2 gange før på det tidspunkt) så jeg vil helst have noget tid uden forhold”

Det accepterede jeg og syntes jeg også var forståeligt nok, men jeg har stadig kunne lide hende lige siden.

Her i sidste uge var alle på årgangen så på lejrkoloni (Hvor jeg, min veninde og M. var med) og der finder jeg så ud af at M. og min veninde er blevet kærester igen! Og hun har ikke engang fortalt mig det.

Jeg blev sur over at hun afviste mig pga. M. og nu er sammen med ham igen, og hun ikke engang fortæller mig det, men at jeg bare pludselig står og ser dem kysse.

Jeg er ked af det og har ikke tænkt på andet lige siden, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har ikke haft kontakt (SMS, facebook, eller ligende) siden kolonien.

Hvad synes i jeg skal gøre?

(OBS: i øvrigt skrev hun en gang til mig at jeg var den type dreng som hun kunne forelske sig i, og at hun håbede vi blev gift, hvilket jeg heller ikke kan få til at hænge sammen med hendes “nye” forhold til M.”) (navnet er ændret af redaktøren).

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15

Tak for dit brev. Det kan være så svært at finde ud af, hvad man skal gøre af sig selv, når den man er forelsket i, er kæreste med en anden. Det er sejt, at du skriver herind. Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af frustration og vrede. Jeg har talt med andre, som har følt sig ”ved siden af sig selv”, fordi de på den ene side ikke kan være kæreste med den person de vil, og på den anden side gerne vil fortsætte venskabet.

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre. Du skriver, at du blev sur over afvisningen pga. M og at din veninde ikke fortalte dig, at de var blevet kærester. Det her brev vil derfor både omhandle det at føle sig afvist, at være forelsket og at være venner. Det kan nemlig føles kompliceret på den ene side at være venner og på den anden side at have følelser for personen.

Først og fremmest tænker jeg, at det var modigt af dig at sige til din veninde, at du er forelsket i hende. Det lyder til, at I faktisk også fik en god snak om det. For nogen kan det i perioden efter, at man har talt om hinandens følelser, være en smule akavet. Det kan skyldes, at man skal finde ud af, hvor man har hinanden og hvordan man kan være venner, selvom man ikke har de samme følelser for hinanden. Jeg ved ikke, om du har haft det sådan eller helt anderledes? Jeg tænker derfor, at det kan tage noget tid før I finder jeres måde at være venner på og det er helt naturligt.

Det er svært at sige, hvad der gør, at man forelsker sig i en bestem person. Du skriver, at hun har fortalt, at du er hendes type. Det kan du også sagtens være, samtidig med, at det virker til, at hun er forelsket i M lige nu. Det kan være forskelligt, hvem og hvornår man er forelsket i person. Jeg kan godt forstå din frustration og følelsen af at blive afvist, men din veninde har ikke nødvendigvis gjort det for at såre dig. Faktisk tænker jeg, at hun måske ikke har fortalt dig, at de er blevet kærester, fordi hun var nervøs for din reaktion. Det kan selvfølgelig også skyldes noget andet. Hvad tænker du mon om det jeg har skrevet?

Jeg ved ikke, hvorfor din veninde sagde som hun gjorde, da I talte om dine følelser for hende. Der kan være flere grunde. Det kan for eksempel være, at din veninde havde brug for en pause fra forhold efter bruddet med M. Det kan også være, at hun stadig havde følelser for M, men måske ikke ville sige det til dig, fordi hun var bange for at du blev såret. Hvad tænker du om det?

Du skriver, at du ikke har haft kontakt med din veninde. Gad vide, hvordan det har været slet ikke at have kontakt med hende? En mulighed kan være at tale med hende om det, hvor du fortæller, hvordan du har haft det efterfølgende. På den måde kan I få en snak om jeres venskab og at du gerne stadig vil være venner med hende. Du kan også sige, at du faktisk blev sur over eller ked af, at hun ikke havde fortalt, at hun var kærester med M igen, da du gerne stadig vil være venner med hende. Det kan være, at du vil have det anderledes efter en snak. Hvordan ville det være for dig? Hvornår ville I kunne tale sammen om det, hvor det bare er jer to?

En anden mulighed er også, at I begynder at lave nogle af de ting, som I førhen har haft sammen. På den måde kan I ”finde hinanden igen” og finde ud af, hvordan I kan være gode venner igen efter det der er sket. Hvis du ikke har lyst til det, kan du også vente og se, om du får det anderledes med hele situationen efter noget tid og så måske får lyst til at ses med hende igen.

I den forlængelse kan det nogle gange være godt at være bevidst om, at jeres venskab på nogle punkter kan ændre sig, når den ene har en kæreste. Det sker for flere og kan måske være en hjælp for dig at tænke på, så du ikke tænker, at det er fordi, der er noget galt med jeres venskab – det behøver det nemlig ikke være tegn på.

Måske kan det være en hjælp for dig at tale med en af dine gode venner om, hvad du skal gøre. Det kan være, at han ser helt anderledes på det hele eller måske selv har prøvet noget lignende. Er der en som kunne være god at tale med for dig? Måske er det også en idé for dig at overveje om, der kunne være en anden pige, som du ku' falde for - så du ikke bare står standby med din følelser for din veninde...

Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du føler er rigtigt at gøre. Det kan være svært at skulle tage det første skridt og tale med en, som man ikke har talt med i noget tid. Du har vist mod ved at skrive herind - mod som jeg tænker, at du kan bruge til at tage et skridt, hvis du har lyst til. Du er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om det. Det kan sommetider være rart. Nummeret er 116 111 og du er anonym, når du ringer.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.