Brev
kærlighed
Hej, jeg er en pige der har kunnet lide en dreng i rigtig lang tid. vi har skrevet sammen i over 4 måneder hver dag. vi har været sammen nogle gange og han har skrevet meget til mine veninder at han ville spørge mig om kærester og at han godt kunne lide mig osv.
det var faktisk ikke mindre end en uge siden vi gik sammen, holdte i hånd, nussede og krammede rigtig meget. han gjorde alt for at gå ved siden af mig og tale med mig, kaldte mig skat/søde/smukke og jeg troede faktisk ikke der var noget der ville komme imellem os nu når det gik så godt.
men så her for 4 dage siden var vi lidt sammen på skolen, og vi sagde ikke så meget til hindanen. så da jeg kom hjem skrev jeg til ham og han var helt kold overfor mig.
dagen efter spurgte min veninde hvordan det gik mellem mig og ham også skrev han at han ikke vidste det, så spurgte hun hvad der var sket også skrev han der ikke var sket noget.
så dagen efter skrev jeg hvad jeg følte for ham og fik næsten ikke noget svar tilbage. Igår var han helt stille og når jeg talte til ham kiggede han bare ned i gulvet og nærmest ikke svarede.
jeg er bange for jeg har gjort noget forkert.. jeg ved ikke hvordan jeg bare lige kan blive droppet efter alt det der var sket.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev. Det er godt du skrev herind, for jeg kan læse i dit brev, at du går og tumler rigtig meget med dine tanker og måske også din følelser. Når jeg læser dit brev får jeg forståelsen af, at du er glad for drengen, og at forholdet til ham betyder en del for dig. Det virker på mig, at det betyder meget for dig, at I har et tæt forhold til hinanden, hvor der ikke kommer noget imellem jer. Er det mon også sådan du føler det? Jeg forstår det sådan, at usikkerheden kommer, når du oplever at han opfører sig anderledes end han ellers har gjort. Mon det er rigtigt? Jeg bliver i tvivl om, om han egentlig har droppet dig eller om det mon er en fornemmelse du har? Jeg tænker, at det som vil være godt at finde ud af er, hvordan usikkerheden kan komme til at fylde mindre. Når man står i din situation, så er der mange der kan have glæde af at tale med andre om det og på den måde få støtte fra andre i, hvordan du kan gribe det an, så du bliver mere sikker. Du fortæller, at en af dine veninder har spurgt ham, hvordan det gik imellem jer, og at han også har inddraget dine veninder i hans følelser for dig. Jeg bliver nysgerrig på, hvilket forhold du har til dine veninder. Om du mon fx kan fortælle dem, hvordan du har det?Det virker som om, de også kender drengen, og derfor kan de måske være med til at komme med idéer til, hvordan du kan finde ud af, hvad der kan være galt og støtte dig på den måde? En anden tanke jeg får er, hvordan det mon ville være, hvis du spurgte ham, hvad han tænker om jer to? Du fortæller, at du har skrevet til ham, hvad du følte for ham, men at du næsten ikke fik noget svar fra ham. Mon det ville være anderledes, hvis du spurgte ham direkte?Du er rigtig god til at lægge mærke til, hvordan han reagerer  – jeg tænker her på, at du lægger mærke til, at han kigger ned i gulvet og næsten ikke svarer. Du kan måske spørge ham om, hvorfor han ikke kigger på dig? Hvis det er rigtigt, at du ikke helt ved, om han har droppet dig, kan du jo også spørge ham om det. Måske er der noget andet som han går og tumler med? Det virker som om, du og drengen skriver mest sammen. Måske vil det være en idé at lade en af dine veninder læse, hvad du skriver til ham inden han får det at se? Dine veninder kan måske hjælpe dig med at få stillet spørgsmålene til ham på en måde som gør, at du kan få nogle svar, så usikkerheden  bliver mindre. Jeg håber, at jeg har givet dig nogle svar, som du kan bruge. I brevet har du vist, at du er god til at forstå dine egne følelser. Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at få mere sikkerhed om hans følelser for dig, og at du kan finde forklaringer på, hvorfor han pludselig opfører sig anderledes end du har oplevet det tidligere. Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det. De bedste tanker fra BørneTelefonen