Brev
kærlighed
hej
jeg er en pige på 12 jeg går i 5 jeg er blevet forelsket i en dreng fra min klasse. Men min beste veninde har været kærster med ham.
Men vi sender hjerter til hinanden, han siger at jeg er deglig og sød. men så er der den her dreng fra min parallel klasse som jeg også er vild med men han var blevet sut på mig over Skype. men til fest på skole (uden alkohol) snakkede vi rigtigt god sammen og hyggede og danse (ikke tæt). men jeg ved ikke om han kan lide mig fordi jeg har ikke snakket med ham lige siden.
ps jeg har ingen anelse om om nogen af dem kan lide mig hvad skal jeg gøre *??? pliz hjælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev, hvor du fortæller om de tanker om to drenge fra skolen. Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt usikker på, hvordan du skal gribe det hele an.
Når du i starten af dit brev skriver, at din veninde tidligere har været kærester med en af de drenge, du har følelser for, hvad mon det så kan betyde for jeres venskab? Jeg ved, at nogle veninder har ”regler for kærester”. Det kan eksempelvis være, at de har aftalt ikke at gå efter samme dreng, eller at de ikke vil være kærester med en venindes ekskæreste.
Har du og dine veninder mon sådanne aftaler? Det er ikke sikkert, men jeg tænker om det er en ide for dig lige at tale med din veninde, om dine følelser for hendes ekskæreste. Sådan at hun ved hvordan du har det. Måske er det svært at sige, men hvis nu din veninde var lun på en dreng som du havde været kærester med, ville du så gerne vide det fra hende, eller selv finde ud af det? Hvis det er svært at sige til hende, kan du måske begynde med en sms?
Måske har din veninde også en dreng, som hun har et godt øje til? Hvis du og din veninde taler godt sammen omkring sådan noget som drenge, kan det være I sammen kan se mere om scoretips og kysseguide her http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx - vi har skrevet nogle idéer og forslag til, hvad man kan gøre for at komme kontakt med en anden, eller vise at man er interesseret. Du kan jo også selv kigge på vores forslag. Jeg tænker, der en masse råd, som du kan bruge i forhold til at blive klogere på, hvad drengene føler for dig.
Drengen fra din klasse, der sender hjerter og skriver at du er sød og dejlig, mon ikke godt han kan lide dig? Har du tænkt på, at drengene kan have lige så svært ved at ”turde vise følelser” som piger kan? Så når han sender det til dig, så det måske fordi han bliver genert hvis han skal sige det til dig. Det kan være en god måde til lige at finde ud af, om den anden også synes godt om en.
Måske kan du spørge om, I skal lave noget udenfor skoletiden, eller kan I starte med bare at følges noget af vejen hjem?
Hvad med lektiecafe på den skole I går på, hvordan mon den er opbygget? Jeg ved, at på nogle skoler er det sådan, at børnene gerne må arbejde sammen på tværs af klasserne. Hvis det er i den retning på din skole, kan det så være en mulighed for, at komme i kontakt med drengen fra parallelklassen?
Hvem af de to drenge, som du har et godt øje til, har du mon mest lyst til at være sammen med i fritiden? Måske er det en ide for dig, allerførst at mærke efter, hvem du er mest vild med. Tænk hvis du lige pludselig stod med to kærester, det er vist ikke så god en ide...Så prøv at skrive de gode ting ned ved dem og se om du kan vælge ud fra det...
Du er selvfølgelig også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 111 116, og derinde tale med en rådgiver.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen.