Kærlighed

Jeg er en pige på 13 år og jeg har en kæreste på 15. Vi har været sammen i lidt over 4 måneder allerede og han er begyndt at spørge lidt indtil om vi ikke kan begynde at prøve lidt flere ting af som foreksempel at kysse osv og jeg ved ikke om jeg helt er klar til det endnu for han vil rigtig gerne og han er også meget forsigtig omkring det og sådan forsikre sig at jeg ikke føler mig utilpas og det sætter jeg rigtig meget pris på men jeg føler at jeg gerne vil tage et skridt videre men jeg ved ikke om jeg er helt klar endnu for jeg har aldrig prøvet det
Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det kan jeg virkelig godt forstå må være en svær situation at stå i.

Det er helt naturligt at mærke tvivl. Og mange kan også føle sig presset til at tage det næste skridt. Fx hvis man føler at ens partner presser en til det. Ud fra det du beskriver i dit brev, lyder det dog ikke til at være tilfældet i dit forhold.

Du skriver: han er meget forsigtig omkring det og sådan forsikre sig at jeg ikke føler mig utilpas. Det lyder trygt. Når han er sådan, tænker jeg på, om han mon også ville forstå, hvis du delte din tvivl med ham? At du på den ene side gerne vil, men også er i tvivl om du er klar?

Du er langt fra den eneste der mærker tvivl, om du er klar til at kysse med din kæreste. Her på BørneTelefonen taler jeg med andre børn og unge, som mærker tvivl. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at man ikke er alene om tankerne.

Nogle ønsker sig at de er klar, så meget, at det kan kan skabe et pres. Andre kan føle sig presset, fordi de tænker at de ‘bør’ være klar.

På den måde kan der være mange tanker som kan skabe et pres hos en selv. Måske er det også nogle tanker du kan genkende?

Så kan det være en god idé at spørge sig selv, hvad man selv har lyst til. Hvad føles rigtigt for dig? Prøv at se om du kan skubbe alle dine egne eller andres forventninger lidt på afstand. Det her handler om hvad du er klar til. Kan du følge mig i den tanke?

Jeg tænker også, om det mon er noget, du kan tale med din kæreste om? Måske vil han godt kunne forstå, at du har brug for tid til at finde ud af, om du er klar?

Du kan fx sige “Jeg vil virkelig gerne, men jeg er i tvivl om jeg er klar”. Du kan også sige det på andre måder.

Du kan også vise ham dit brev og mit svar, hvis du føler at det er lidt nemmere.

Sammen kan I måske også tale om andre ting i kan gøre. Det næste skridt behøver ikke at være et kys. Kan du følge mig? Det kunne i stedet være at holde i hånd, tage på dates eller noget helt trejde. Hvad kan du mon selv komme i tanke om?

Jeg ønsker dig alt held og lykke med kærligheden. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også altid meget velkommen til at ringe ind os på 116 111. Vi vil altid gerne hjælpe!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.