Brev
Kærlighed
Hej
jeg er en pige på 10 år der er forelsket i en dreng på 12 år.
Og jeg føler at det er rigtigt underligt (det er det nok også) men det mest skøre ved det er at vi aldrig har talt sammen, men jeg føler bare at han er så dejlig.
Hvergang jeg ser ham kilder det i maven og jeg rødmer helt og det har jeg ALDRIG prøvet før og jeg tror at jeg er forelsket.
Men problemerne er at han er 12 og jeg er 10.
Og så har jeg aldrig talt til ham.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Mange tak for dit brev. Hvor lyder det bare dejligt for dig, at du er forelsket. Det er en helt fantastisk følelse, når man kan mærke, at det kilder i maven og man rødmer.
Du skriver, at det måske er lidt underligt og skørt, fordi dig og drengen aldrig har talt sammen. Jeg synes slet ikke, det lyder underligt, at du er forelsket i ham, selvom I aldrig har talt sammen. Når man er 10 år ligesom dig, er det meget naturligt, at man kan have nemmere ved at blive forelsket. Man kan sagtens synes, at en dreng ser rigtig sød og dejlig ud, og jo mere man ser ham og tænker på ham, jo mere kommer man til at kunne lide ham, og dagdrømme om ham.
Jeg synes ikke der er noget problem i, at du er 10 år, og han er 12 år. Det sker faktisk ofte, at piger bliver forelsket i drenge der er et eller to år ældre end dem selv. Det hænger også sammen med, at drenge ikke udvikler sig ligeså hurtigt som piger, så drenge kan være lidt længere tid om, at få interesse for piger, på den der ”kæreste-agtige” måde.
Hvis du ønsker at der skal ske noget mere mellem jer, tænker jeg, at du skal gøre noget, så han begynder at lægge mærke til dig. Når nu I aldrig har snakket sammen, er det nok meget godt at starte stille og roligt. Næste gang du ser ham på skolen, kunne du starte med, at kigge på ham og få øjenkontakt, og så sende ham et smil. Måske sker der ikke så meget første gang du smiler til ham, men prøv at gør det nogle gange, og måske smiler han tilbage til dig. Du kan også prøve at sige hej til ham, hvis I får øjenkontakt, når I går forbi hinanden i skolen.
Jeg tænker på, om der er nogle af dine veninder fra klassen der ved, at du er forelsket i drengen? Måske det ville være meget rart for dig, hvis du fortalte dine veninder om, hvordan du har det. Det kunne være, at nogle af dine veninder har prøvet at være forelsket, og ved hvordan du har det, og måske kunne de hjælpe dig med, at få kontakt til drengen. Man kan tit blive genert, hvis man skal smile eller snakke med den man godt kan lide, og derfor er det nogle gange nemmere, hvis man kan få nogle til at hjælpe sig. Hvis du gerne vil have, at drengen får at vide, at du synes han er sød, kunne dine veninder fortælle det til ham hvis det er noget de tør. De kunne også give ham en seddel, hvor der står, at du synes han er sød.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere.
Held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen