Brev
Kærlighed
Hejsa jeg skriver angående en kæreste jeg havde for 2 år siden ved ikke engang hvorfor jeg stadig tænker på hende men hun var sammen med en af mine andre venner også lavede de ting også slog vi op men tænker stadig virkelig meget på hende og har ikke rigtig nogen at snakke med fordi jeg kommer fra en muslimsk familie som ikke går op i kærlighed men det er ikke min skyld jeg føler hvad jeg føler altså jeg sover hele tiden fordi det er min måde at komme væk fra verden på og er også blevet afhængig af snus da jeg følte det fik alt stressen væk en af mine andre venner er begyndt at snakke med hende og det gør ret ondt har en anden kæreste nu troede det ville hjælpe at få en anden kæreste så jeg ikke skulle tænke på hende men det hjalp slet ikke tænker på hende hele tiden og vi har fælles venner så ser hende på næsten alle post på insta osv undskyld jeg forstyrre men havde virkelig brug får at få snakket med nogen ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre føler mig helt alene
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det lyder som om, det fylder meget for dig, at du tænker på din gamle kæreste. Det kan være hårdt især, hvis man føler, at man ikke har nogen at tale med det om. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet dit brev! Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Når man tænker meget på noget, kan det komme til at overskygge alt. Ligesom når en sky, der går over solen og lægger sin skygge på alt andet, så kan det være svært at tænke på andre ting. Har du det mon sådan? Det kan især være svært, når man prøver at “få det ud af hovedet”. Det kan næsten blive værre, når man prøver ikke at tænke på det. Det er især tilfældet, når det handler om kærlighed, tror jeg. Man kan bruge så meget energi på at tænke over det, at man bliver helt udmattet.
Det er helt normalt, at blive ked af det og få kærestesorger, når man har mistet en kæreste. Nogle gange varer det kort tid andre gange længere. Men jeg lover dig, at det ikke vil vare evigt, selvom det måske kan svært at tro på lige nu.
Du skriver selv, at du ikke ved, hvorfor du stadig tænker på hende. Har dine tanker om hende ændret sig siden i slog op? Er det blevet værre eller bedre? Jeg spørger lidt ind til det fordi det nogle gange kan føles som om, man har været i de samme følelser længe. Når man er ramt af kærestesorger, kan det være svært at skelne dagene, tankerne og følelserne fra hinanden, når tiden bare går. Men hvis man tænker lidt mere over det, er der ofte sket nogle forandringer alligevel.
Jeg forstår godt, det gør ondt, når en af dine venner er begyndt at snakke med hende. Jeg forstår også godt, at det er hårdt at se hende på Instagram osv. Især hvis du bliver ked af det, hver gang du kommer til at tænke på hende. Måske det ville hjælpe at deaktivere din Instagram profil i en periode? Det er nemt at gøre, hvis man går ind under “rediger profil”. Man kan altid aktivere den igen – det sker automatisk, hvis man logger ind igen. Det kan lyde voldsomt, hvis du bruger IG meget, men for en lille periode vil det måske være godt. Det gør det i hvert fald ikke nemmere, at hun popper op på forskellige billeder hele tiden, hvilket desværre lyder uundgåeligt, når I er en del af samme vennekreds. Mon du har mod på at prøve det af?
Det er hårdt at føle sig alene med tunge ting. Så kan man have lyst til at flygte fra det hele – fx ved at sove eller tage snus. Det lyder som om, at du har prøvet mange ting for at “glemme” hende, men at det ikke har hjulpet. Tit kan det hjælpe at have nogen at tale med det om. Som jeg skrev tidligere, er det sejt, at du har skrevet dit brev. Det viser, at du er modig, når du rækker ud.
Det lyder som om, du har tænkt over, hvem du kan snakke med om dit problem. Du kan ikke snakke med din familie om kærlighed, men som du selv skriver, er det ikke din skyld! Har du overvejet at tale med en af dine gode venner om det? Mange unge på din alder oplever det samme som dig, så jeg kan næsten garantere dig, at du har en ven eller to, der har oplevet samme form for sorg. Måske dine venner også har bemærket, at du sover den del mere? Og måske deltager mindre i de sociale ting I plejede at lave sammen? Det kan måske virke svært, men den bedste medicin mod kærestesorger er faktisk at få delt det med nogen tæt på, som kender en godt og kan guide en lidt.
Det kan også være du har mere lyst til at tale med en voksen om det? Måske har du en lærer, du kunne tale med det om. De fleste lærere og pædagoger har prøvet at tale med unge om den slags før. Næsten alle mennesker har prøvet at have kærestesorger. Derfor tror jeg, at der er mange, der vil kunne forstå dine følelser. Det kan være rigtig rart at snakke med nogen, der forstår ens følelser.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din nye kæreste ikke kan mærke på dig, at du ikke er helt tilstede i jeres forhold? Har hun mon spurgt ind til din søvn eller til dit snusforbrug? Måske det også kan være godt at få tænkt over, hvad det er ved din tidligere kæreste, som du savner. Også for at finde ud af, om du overhovedet kan finde det i dit nuværende forhold eller du måske i stedet bør afslutte det? Nogen gange kan selve afvisningen eller “jagten på noget uopnåeligt” også holde en fast og skabe spænding og stærke følelser i kroppen. Om man vil det eller ej. Vi mennesker vil næsten pr. automatik længes efter noget bestemt, som vi ved, vi har svært ved at få. Måske er det også en del af det, der foregår hos dig?
Jeg håber du har fået lidt mere at tænke over, og måske mod på at tale med en ven tæt på dig også.
Ellers er du også altid velkommen til at skrive igen eller ringe på BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at tale mere om det. Der er mange, der ringer fordi de har problemer med kærlighed, ligesom dig.
Du kan også læse om kærlighed og kærestesorger på BørneTelefonens hjemmeside. Der er flere gode råd til at komme igennem kærestesorger.
Selvom det kan føles sådan, så husk som sagt at kærestesorger ikke varer for evigt. Det er vigtigt at tage en dag af gangen. Selv de tungeste skyer forsvinder fra solen med tiden.
Jeg ønsker dig alt held og lykke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen