Kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære lille pige
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er jeg glad for, at du skriver til os.
Jeg læser, at du har kontakt med en fyr, som du synes rigtig godt om på 17 år inde på nettet, og du spørger, om jeg tænker, at det kan fungere mellem jer, eller om han bare udnytter dig.
Det kan være svært for mig at sige, for jeg kender ikke fyren og heller ikke hans tanker med det, men jeg gør mig alligevel en masse tanker om alt det, du skriver.

Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, det er at jeg må sikre mig, at du begår dig sikkert inde på nettet. På internettet er det meget normalt, at unge får kontakt med andre unge, og det går i de allerfleste tilfælde også rigtigt godt. Men alligevel tænker jeg, at det er vigtigt at få sagt, at der er nogle ting, som man skal passe ekstra meget på med, når man aldrig har mødt personen, man chatter med.
Det, at man kan gemme sig bag en skærm, gør internettet til et nemt og oplagt sted for voksne mænd at få kontakt med piger, da de jo kan udgive sig for at være jævnaldrende og egentligt aldrig behøver at afsløre deres sande identitet. Derfor er det en god idé at sikre, hvem man snakker med (for eksempel over web-kamera), inden man for eksempel deler telefonnummer, sender private billeder af sig selv eller en dag vælger at mødes. Når det så er sagt, er det også vigtigt at få fortalt, at det altid er den voksnes ansvar ikke at udnytte børn og unge, og aldrig børnenes/de unges skyld, hvis de lokkes til noget, de ikke har lyst til.

Tit når unge mødes på nettet, så virker det på en eller anden måde som en anden virkelighed, end hvis man mødes ansigt til ansigt. Det er vigtigt at huske, at det man skriver og sender til andre, kan gemmes, deles og findes frem i lang tid fremover. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé for dig at spørge dig selv, inden du svarer eller sender billeder af dig selv, om du ville gøre det samme "i den virkelige verden"? For det er vigtigt at mærke godt efter, hvor dine egne grænser går, hvad du selv har lyst til, og om du føler dig klar til det.
Jeg læser i dit brev, at du er meget moden af din alder at være. Og det kan jeg også godt fornemme, at du er, især fordi du er rigtig god til at reflektere over alt det som sker. Særligt bemærker jeg, at du gør dig en masse tanker omkring, at fyren du snakker med er 17 år og derved meget ældre end du selv.

I forhold til det, så forstår jeg godt din bekymring, for indtil du bliver 15 år, så er du under den seksuelle lavalder, hvilket kan betyde, at din kæreste bryder loven, når han eksempelvis modtager frække billeder af dig. Jeg tænker, at I måske kunne forsøge at snakke mindre om det seksuelle og bruge tiden på at finde ud af en masse spændende ting om hinanden og derved lære hinanden endnu bedre at kende. Hvad er jeres hobbyer ud over svømning og lol? Hvad er jeres yndlingsfag i skolen? Hvem er jeres bedste venner osv.?
Her til sidst vil jeg igen sige, at jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til brevkassen for gode råd. Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig til at være ekstra forsigtig inde på nettet, så du kan få en masse gode oplevelser derinde og samtidig være sikker og tryg.

Hvis du har flere spørgsmål eller tænker, at det kunne være rart at tale med en voksen om alt det, du går og spekulerer på, så er du selvfølgeligt til hver en tid også velkommen til at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller skrive til vores chat.
1000 kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.