kærlighed

Hej bb

Jeg er 11 år og har lige fået en kæreste på 12 år. Vi kom sammen for ca. 3 dage siden.

Mit ene spørgesmål er at jeg har fået min mens. (Jeg fik den som 10 år) men jeg hved ikke om jeg skal fortælle ham jeg har fået mens. Jeg elsker ham meget og han elsker mig.

Mit andet spørgersmål er om min veninde kan have rat til at sige at jeg enten skal vægle hinne og slå op med min kæreste, eller vis jeg vægler min kæreste vil hun ikke være venner med mig( vi går i samme klasse og spiller bandt sammen) har hun ret til at sige sådan

Håber i kan hjælpe mig hilsen i.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år Tak for dit brev, hvor er det dejligt, at du og din kæreste elsker hinanden.  Du skriver, at du ikke helt ved, om du skal fortælle din kæreste om, at du har fået menstruation. Det kan jeg godt forstå, er svært lige at vide med sikkerhed. Det er jo helt naturligt at piger og kvinder har menstruation, så der er jo intet mærkeligt i det. Det lyder også som om, at du er helt ok med menstruation.  Jeg tænker på, hvad der mon er grunden til, at du gerne vil fortælle ham, at du har fået menstruation? Er det fordi du tænker, at det bare vil være bedst, at han ved det? Uanset hvorfor du gerne vil dele det med ham, så skal du nok overveje om, I har kendt hinanden længe nok, og om I er fortrolige med hinanden? Altså hvis du fortæller ham om menstruation, hvordan vil han så reagere? Vil han mon sige, ’det er ok med mig’ eller vil han måske tale med sine venner om det? Jeg spørger fordi, det sommetider kan være svært for yngre drenge helt at forstå, hvad menstruation går ud på. Hvis du gerne vil have, at det bliver mellem dig og ham, så husk at aftale det med ham. Du kender ham jo bedst, så du ved måske også mere om hvordan han vil reagere.Jeg synes jo, at det er fint at dele glæder og sorger med den man elsker. Engang i mellem er det bare en god idé, at være sikker på, om det bliver delt med andre. Dit andet spørgsmål handler om din veninde, om hun har ret til sige, at du skal vælge i mellem hende eller din kæreste? Man kan sige, det har hun ikke en ret til. Det er noget din veninde selv mener hun har ret til. Jeg tror, at det kan handle om, at din veninde er bange for at miste dig som veninde, når nu du har fået en kæreste som du elsker meget? Mon, du kan følge mig i de tanker?Så måske, skal du fortælle din veninde, at I to jo stadig er veninder, selvom du har en kæreste. At I stadig kan hygge jer som veninder, og det stadig er vigtigt for dig at have en bedste veninde… Eller hvordan du nu har det med din veninde, eller hvad du har lyst til at fortælle hende?
 Hvis du har flere ting du gerne vil tale med en voksen om, så er du jo altid velkommen til at ringe eller SMS’e på 116 111. Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.