Brev
Kærlighed
Hej BB.
Jeg er midt i et, endnu ukendt drama, som er igang i min klasse. Det er nemlig sådan at min veninde (lad os kalde hende J) og hendes kæreste – som også går i min klasse – har slået op. For alvor denne gang.
Min anden veninde er så blevet vild med ham ekskæresten. Det er bare så dumt, for J føler så meget vrede for ham, men føler sig alligevel jaloux når Ekskæresten flirter med andre. J ved ikke at Veninden er vild med Ekskæresten, det er kun mig og en anden veninde.
Der er så sket det at jeg er begyndt at skrive dagligt med Ekskæresten. Jeg tror at jeg har fået opbygget en flirt med ham. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu. Jeg vil gerne være “tro” mod J, at Veninden dropper Ekskæresten, men jeg gider på en måde ikke at droppen flirten. Det er sjovt, men det skal så heller ikke være mere. Hvad gør jeg?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt fornemme, at du er havnet midt i et drama, som kan være svært at rode sig ud af…
Det er altid svært, når veninder begynder at flirte med hinanden kærester og exkærester… I nogle pigekredse eller venindegrupper har man en slags regel om, at man ikke går efter hinandens kærester og exkærester… For de fleste er det nok en uskreven regel, som man bare overholder for at undgå konflikter veninderne imellem…
Den anden side af sagen er så, at de har slået op… Du skriver at denne gang er det for alvor… Det vil sige, at nu vil de to ikke være kærester mere… Det betyder vel også, at nu er de frie på markedet, og hvis man har lyst til at date en af dem, så står det vel en frit for…?
Jeg er godt klar over, at det er nemmere sagt end gjort… Men jeg tænker, at du er nødt til at bruge din mavefornemmelse her… Hvis du har det godt med den flirt, I har, og du synes det er rart, så kan du vælge at lade den fortsætte… Måske kan du oven i købet aftale med fyren, at I holder det mellem jer for ikke at gøre nogen kede af det…
Hvis du derimod har det dårligt med jeres flirt og konstant har dårlig samvittighed, så tænker jeg, at det nok er nemmere for dig at afslutte flirten…overvej hvad konsekvenserne kan blive, og prøv at vurdér hvad der er bedst for dig, venskabet og flirten...det kan være du skal stille det op i positive og negative konsekvenser?
Hvis du har lyst til at snakke med en anonym voksen omkring dit dilemma eller måske andre ting, så kan du altid
ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.