Brev
Kærester eller?
Jeg har i lang tid skrevet/snakket med en dreng fra min klasse. Vi er er blevet rigtig gode venner og nok lidt mere. For ik så lang tid siden sad vi alene i klassen og han kyssede mig. Det kom som ik chok for mig, det gik så hurtigt.
Mange af mine lærere har spurgt om vi er kærester fordi at jeg har siddet og nusset hans hår, men vi er ikke kærester. Der er også mange af vores venner der spørger. Vi har på en måde være kærester men ikke sådan rigtigt.
Vi har snakket om at blive kærester men vi er begge bange for at det ikke vil gå, og så blive uvenner og slå op. Vi er bedste venner og det vil virkelig gøre mig ked af det hvis vi ikke vil være det længere.
Så hvad skal vi gøre? Skal vi blive ved med at være bedste venner og kysse? Eller blive kærester og håbe på at det vil gå godt?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er det dejligt for dig, at du har en så skøn dreng i dit liv. Jeg synes, det er meget fornuftigt af jer, at I gør jer nogle overvejelser omkring det at blive kærester. Det kan nemlig godt ske for nogen, at det kan være svært at fortsætte venskabet, hvis man pludselig ikke er kærester længere. Det kan også gøre det yderligere svært, når I går i klasse sammen. Når det er sagt, så lyder det som om, I er glade for hinanden. Og i virkeligheden kan man sige, gad vide om der overhovedet er forskel på det at være kærester og så at være bedste venner og kysse? Hvis I begge har lyst til at blive kærester, så synes jeg at I skal springe ud i det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen